Coca-Cola vill hylla vårdhjältar som kämpar under pandemin genom att bjuda på jul-lunch. Totalt får 4 000 anställda inom äldreomsorgen en gratis måltid via en digital kupong från foodora. Initiativet är värt cirka en miljon kronor och har som mål att visa uppskattning till den hårt arbetande sjukvården och samtidigt stötta den drabbade restaurangbranschen.
Coca-Cola vill belöna och hylla vårdanställda med en gratis jul-lunch och köper därför digitala kuponger från foodora, som erbjuder kontaktfri leverans av mat i 48 svenska städer. Kupongerna distribueras till 4 000 anställda inom äldreomsorgen tillsammans med vårdföretaget Vardaga. Mottagaren kan beställa valfri mat till ett värde av 250 kronor. Totalt skänks mat till ett värde av ca en miljon kronor.
”Den svenska sjukvården jobbar under extraordinära förhållanden vilket ställs på sin spets i juletid. Vanligen en period för återhämtning och tid för nära och kära. Vi vill visa vår tacksamhet för vårdpersonalens hårda arbete, i en tid när den kanske behövs lite extra, säger Frida Keane, kommunikationsdirektör på Coca-Cola AB.
Utöver att visa uppskattning för vårdpersonalens insatser har initiativet som mål att stötta den drabbade restaurangbranschen.
”Restaurangbranschen har drabbats hårt av de nödvändiga restriktioner som pandemin innebär. Donationen av jul-luncher till vårdpersonal via Foodora är ett sätt för oss att stötta lokala aktörer. Vi hoppas att detta initiativ bidrar till en ökad take-away-försäljning, så att fler i branschen har möjlighet att klara sig igenom denna tuffa period”, säger Frida Keane.
Coca-Cola har under våren genomfört flera andra initiativ, bland annat har svenska Röda Korset tilldelats fyra miljoner kronor från The Coca-Cola Foundation för insatser kopplade till covid-19.