Coca-Cola bjuder vårdanställda på kontaktfri jul-lunch

PUBLICERAD: 16 december 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Coca-Cola vill hylla vårdhjältar som kämpar under pandemin genom att bjuda på jul-lunch. Totalt får 4 000 anställda inom äldreomsorgen en gratis måltid via en digital kupong från foodora. Initiativet är värt cirka en miljon kronor och har som mål att visa uppskattning till den hårt arbetande sjukvården och samtidigt stötta den drabbade restaurangbranschen.

Coca-Cola vill belöna och hylla vårdanställda med en gratis jul-lunch och köper därför digitala kuponger från foodora, som erbjuder kontaktfri leverans av mat i 48 svenska städer. Kupongerna distribueras till 4 000 anställda inom äldreomsorgen tillsammans med vårdföretaget Vardaga. Mottagaren kan beställa valfri mat till ett värde av 250 kronor. Totalt skänks mat till ett värde av ca en miljon kronor.

”Den svenska sjukvården jobbar under extraordinära förhållanden vilket ställs på sin spets i juletid. Vanligen en period för återhämtning och tid för nära och kära. Vi vill visa vår tacksamhet för vårdpersonalens hårda arbete, i en tid när den kanske behövs lite extra, säger Frida Keane, kommunikationsdirektör på Coca-Cola AB.

Utöver att visa uppskattning för vårdpersonalens insatser har initiativet som mål att stötta den drabbade restaurangbranschen.

”Restaurangbranschen har drabbats hårt av de nödvändiga restriktioner som pandemin innebär. Donationen av jul-luncher till vårdpersonal via Foodora är ett sätt för oss att stötta lokala aktörer. Vi hoppas att detta initiativ bidrar till en ökad take-away-försäljning, så att fler i branschen har möjlighet att klara sig igenom denna tuffa period”, säger Frida Keane.

Coca-Cola har under våren genomfört flera andra initiativ, bland annat har svenska Röda Korset tilldelats fyra miljoner kronor från The Coca-Cola Foundation för insatser kopplade till covid-19.

 

Senaste nytt

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Leksands Knäckebröd design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet säger man i ett pressmeddelande.
Leksandx

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Årets Rätt 2025: Långbakad lammtaco ”barbacoa”

Årets Rätt 2025 är en smakrik lammtaco som förenar sydamerikanska kryddor med svenska råvaror.
Årets Rätt 2025 Foto Årets Kock10

Löfbergs kafferester blir odlingsjord

Löfbergs och Weibulls lanserar en torvfri krukväxtjord av Löfbergs bortsorterade kaffebönor.
Weibulls Löfbergs Kaffejord

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx