Så försöker svenskarna minska sitt klimatavtryck

PUBLICERAD: 11 december 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Nästan två av tre svenskar, 64 procent, tycker att klimatförändringarna är den miljöfråga som är mest akut i dag. För att bidra till ett minskat klimatavtryck i sin vardag är svenskarna mest villiga att källsortera, spara el hemma och gå och cykla mer – men bara 37 procent är beredda att minska på köttet. Det visar Orklas Hållbarhetsbarometer, som kartlägger svenskarnas syn på hållbart vardagsliv.

Det vanligaste svenskarna är beredda att göra för att minska sitt klimatavtryck är att källsortera – det är 67 procent beredda att göra. Andelen svenskar som källsorterar är dock ännu högre. Hela 79 procent av svenskarna uppger att de redan idag källsorterar i mycket eller ganska hög utsträckning.

Fyra av tio svenskar är villiga att konsumera mindre i allmänhet och nästan lika många är beredda att flyga mindre för att minska sitt klimatavtryck. Ännu färre, 37 procent, är villiga att äta mindre kött för att minska sitt klimatavtryck, en åtgärd som hamnar på sjunde plats i listan över vad svenska är villiga att göra för att minska sitt klimatavtryck i vardagen.

”Det är väldigt bra att så många svenskar är beredda att bidra i sin vardag för att minska sina klimatutsläpp. Samtidigt står det vi äter för en tredjedel av hushållens klimatavtryck, så att äta mer växtbaserat är det enklaste och mest effektiva sättet att minska sitt klimatavtryck, säger Cecilia Gannedahl, kommunikationsdirektör på Orkla Sverige.

Frågan som ställts är:

Vilka personliga handlingar är du villig att vidta för att minska ditt eget klimatavtryck i vardagen? (Flerval möjligt)

  • Källsortera: 67 %
  • Spara energi i hemmet: 56 %
  • Gå eller cykla mer: 50 %
  • Köpa klimatvänliga produkter och tjänster: 48 %
  • Minska min konsumtion i allmänhet: 41 %
  • Flyga mindre: 39 %
  • Äta mindre kött: 37 %
  • Resa kommunalt oftare: 29 %
  • Köra en elbil: 23 %
  • Inte äga en bil: 17 %
  • Annat: 2 %
  • Ingenting: 4 %

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Anamma vill knuffa köttätare i en grönare riktning

Anamma lanserar köttavdraget, som innebär att den som har köpt kött kan använda kvittot för att få ett avdrag på vegoprodukter.
Köttavdraget

Fermentering ska ge nya hållbara råvaror

Greenfood och Tekinn undersöker hur svinn och rester kan omvandlas till ätbara råvaror med hjälp av fermentering.
8ebf740ccd2aa56f_org

Axfood förvärvar hela City Gross

Bergendahlskoncernen säljer resten av City Gross till Axfood. Köpeskillingen uppgår till 2 miljarder kronor.
803c6e3f4e727c16_org

Atria minskar sitt matsvinn med Matmissionen

Atria har tecknat ett donatoravtal med Matmissionen. Genom samarbetet kan Atria minska sitt matsvinn och samtidigt stödja Matmissionens arbete.
Matmissionen i Jakobsberg öppnar i april 2020.