Scandi Standard och Veg of Lund startar samarbete

PUBLICERAD: 11 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Scandi Standard

Scandi Standard och Veg of Lund har inlett ett samarbete om ett forsknings- och utvecklingsprojekt, där målsättningen är att inom ett till två år ta fram ett växtbaserat alternativ till kyckling. 

Projektet, som beräknas starta under fjärde kvartalet 2020, finansieras under en tvåårsperiod med fyra miljoner kronor av Scandi Standard och kommer att ledas av Veg of Lunds forsknings- och utvecklingschef Eva Tornberg. Syftet är att utveckla en växtbaserad produkt, som både till smak och konsistens liknar kyckling, baserad på Veg of Lunds patenterade emulsion av potatis och rapsolja.

”Vi fortsätter att se en stor tillväxtpotential för kycklingprodukter men vill komplettera vår starka portfölj med produkter för konsumenter som vill variera sin kost. Det här projektet är ett av spåren i vårt tidigare kommunicerade beslut om att utveckla en hållbar affärsplan för integreringen av växtbaserade produkter i vår existerande värdekedja”, säger Leif Bergvall Hansen, VD och koncernchef i Scandi Standard.

När det växtbaserade köttalternativet är färdigutvecklat, kommer Scandi Standard att inneha de globala rättigheterna exklusivt för växtbaserade kycklingprodukter samt långtgående globala rättigheter för ersättningsprodukter för rött kött. Veg of Lund kommer att erhålla royalty för denna försäljning. Veg of Lund avser att sälja växtbaserade alternativ till rött kött till kunder i USA, Storbritannien, Indien och Kina.

”Bakgrunden till avtalet med Scandi Standard är att vi är övertygade om att marknaden för produktkategorier som kompletterar eller ersätter animaliska livsmedel endast är i början av en kraftig tillväxt. Vi kan kombinera våra respektive specialister och de kompetenser som krävs för att lyckas ta en bra marknadsposition med en rad unika livsmedelsprodukter”, säger Thomas Olander, VD för Veg of Lund.

Veg of Lunds forsknings- och utvecklingschef Eva Tornberg tror att en produkt kommer att finnas på marknaden inom två år:

”Veg of Lund står på en gedigen grund byggd på såväl forskning som kommersiell expertis. Tillsammans med Scandi Standard har vi goda förutsättningar att inom två år gå från start till att marknadslansera en nyttig, klimatsmart produkt av köttkaraktär, med smak och konsistens som passar för många maträtter.”

Fakta:
Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingprodukter i Norden och Irland med varumärken som Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana and Manor Farm.

Veg of Lund är ett livsmedelsutvecklingsföretag med rötter i forskning vid Lunds universitet. Bolaget har en patenterad metod för att producera en värmestabil vegetarisk emulsion bestående av potatis och rapsolja. Företagets första produkt My Foodie säljs inom dagligvaruhandeln i Sverige och Storbritannien.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Rött ljus för Östersjöströmming och torsk från Barents hav

Strömmingen i Östersjön får rött ljus i WWF:s Fiskguiden 2023 på grund av överfiske och krympande bestånd.
fiskguiden

Bryggkaffet favorit hos 7-Elevens kaffekunder

7-Eleven har kartlagt svenska storstadsbors kaffekonsumtion inför den internationella kaffedagen den 1 oktober.
7-Eleven bild

Nudging-projekt på Ica ska få fler att välja ekologiskt

Under oktober kommer ett antal Ica-butiker att jobba med så kallad nudging för att få kunderna att välja ekologiskt.
nudging

Fyra färdiga plockbrickor från Ridderheims

Ridderheims utvecklar sitt plockmatskoncept med färdiga plockbrickor i fyra smaker.
Unknown