Lidl investerar i solceller på centrallagret i Örebro

PUBLICERAD: 2 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari


I juni 2020 öppnade Lidl Sverige världens första klimatneutrala livsmedelsbutik på Gotland, certifierad enligt NollCO2. Som ett led i att balansera klimatpåverkan i projektet har nu en 6 000 kvm stor solcellsansläggning installerats på Lidls nya centrallager i Örebro.

För att balansera klimatpåverkan i Lidls NollCO2-projekt på Gotland behövde en ytterligare klimatkompenseringsåtgärd vidtas och Lidl valde då att investera i solenergi inom det egna fastighetsbeståndet. Klimatpåverkan från byggskedet i Visby kommer att kompenseras under ett till två år med hjälp av solcellsanläggningen i Örebro. All energi som därefter produceras kommer att bidra till att minska såväl klimatavtrycket, som mängden köpt el både för butiken i Visby och lagret i Örebro.

”Genom att förse vårt eget lager med solceller bidrar vi inte bara till att kompensera för vårt projekt i Visby i rekordfart utan även till att reducera behovet av inköpt el till vårt centrallager”, säger Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör på Lidl Sverige.

”Detta är ett viktigt steg i vårt arbete att minska våra utsläpp och bidra till branschens omställning mot ett helt klimatneutralt byggande. Där är vi inte idag och då är det viktigt med initiativ som dessa, vi hoppas också att andra blir inspirerade och tar vid.”

På centrallagrets tak finns nu 3 638 solpaneler som har en toppkapacitet på 1000,45 kWp. Solpanelerna har en effektiv yta på 5 954 kvadratmeter och en årlig produktion på 838 100 kWh vilket nästan motsvarar en fullstor fotbollsplan och en genomsnittlig årsförbrukning för hela 34 medelstora villor. Solpanelerna har en beräknad livslängd på 25 år.

Lidl har förutom den planerade solcellsanläggningen i Örebro ytterligare tolv anläggningar i drift samt fyra som är planerade att tas i drift under de kommande månaderna.

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx