Richard Bergfors, VD på Max, utsedd till Årets Företagare

PUBLICERAD: 21 oktober 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Richard Bergfors, VD för Max Burgers, har utsetts till Årets Företagare i Sverige 2020. Priset delas ut av organisationen Företagarna.

”Max Burgers är en klart lysande polstjärna på företagarhimlen. Ett familjeföretag från Norrbotten som utmanar de globala jättarna i snabbmatsbranschen – och vinner. De har kopplat ihop det lokala, det nära, det hållbara med vårt behov av mat i handen snabbt. Men framför allt gör de Sveriges godaste hamburgare. I sanning en värdig vinnare av vår finaste utmärkelse: Årets Företagare i Sverige”, säger Företagarnas VD Günther Mårder i en kommentar.

Juryns motivering:

En maxad framgångssaga! Två tonåringar satte tänderna i ett internationellt koncept och skapade ett svenskt recept. De vågade tänka nytt och vara först och satte hemstaden på kartan. Sedan starten för femtio år sedan har de gjort en resa både i geografin och filosofin. Jämte den affärsmässiga expansionen har produktutvecklingen drivits på av nya idéer, råvaror och smaker. Alltid först på bollen, som med Tex-Mex, Drive-in och Low Carb. Med tiden har de även gått i bräschen för sitt miljöarbete och tagit ett stort socialt ansvar. Sedan starten i Gällivare 1968 har Årets Företagare utvecklats till mer än 150 restauranger i fyra länder, 6 000 anställda och en omsättning på närmare 4 miljarder.”

Richard Bergfors säger att han är stolt över utmärkelsen å hela sin familj vägnar:

”Jag delar priset med min pappa som arbetande styrelseordförande och grundare av Max, min mamma som medgrundare och mina syskon, som också jobbar inom företaget och så klart alla 6000 Max-are i Sverige och övriga länder.

”Det är extra hedrande att få ett pris från Företagarna, en medlemsorganisation som jobbar för att utveckla näringslivet. Vi företagare kan göra stor skillnad i många avseenden, inte minst inom hållbarhet. Jag hoppas att vi på Max kan fortsätta inspirera fler företag att göra mer inom klimatfrågan.”

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1