Startupföretaget Foodlas lösning gör det möjligt för lokala livsmedelsproducenter att sälja sina produkter i redan etablerade e-handelskanaler. Nu investerar Konsumentföreningen Stockholm (KfS) i bolaget för att påskynda dess utveckling.
Foodlas vision är att skapa en digital infrastruktur som knyter ihop producenter, befintlig logistik och etablerade handelskanaler på ett både ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt. Producenterna lägger upp information om varorna och sig själva på Foodlas digitala plattform och gör dem därmed tillgängliga för försäljning online.
”Grundtanken när vi startade Foodla 2018 var att hitta en lösning på hur konsumenter enkelt kan handla från lokala producenter på en ofta spretig och omständlig marknad. Vi insåg snabbt att det inte är fler marknadskanaler som behövs, utan att på ett enkelt och ekonomiskt försvarbart sätt få in producenterna i stor skala i de kanaler kunderna redan använder. Med Foodla skapar vi den enklaste vägen för en producent att koppla på den etablerade handeln”, säger John Gabrielsson, en av Foodlas grundare.
Under våren 2020 startade Coop en gårdsbutik online med fokus på lokala producenter, där Foodlas digitala plattform har fungerat som en brygga mellan producenterna och Coop Online. Nu går Konsumentföreningen Stockholm (KfS) in som investerare i Foodla.
”Vi ser stor potential i plattformsekonomin som nu är på väg att transformera livsmedelsmarknaden, och där ligger Foodla i framkant. Det här är en utveckling KfS ska vara med på och där vi ser att Foodla skapar starka synergieffekter med Coop. Målsättningen är att vår investering i detta innovativa startup ska skapa stor nytta för våra medlemmar”, säger Lars Ericson, VD på KfS.
Foodla var ett av åtta startup-företag som under våren 2020 antogs till acceleratorn Bloomer.
”Det har varit särskilt roligt att följa och stötta Foodla, då de varit ett av åtta företag inom Bloomer, den accelerator som Coop drivit tillsammans med Norrsken Foundation och Sweden Food tech. Detta är ett tydligt tecken på att vi är på rätt väg”, säger Axel Boëthius, hållbarhetsstrateg på KfS.
Enligt Foodlas VD John Gabrielsson har KfS under det senaste året varit en starkt bidragande faktor till bolagets snabba utveckling.
”Vi har redan fått mycket draghjälp av KfS som har bevisat sig om och om igen vara en stark partner, och det känns därför väldigt kul att nu ha fått in dem på ägarsidan.”