Ica och Rise ska samarbeta för en hållbar livsmedelskedja

PUBLICERAD: 18 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Anders Svensson är VD för Ica Sverige. Foto: Jessica Gow/TT

Ica Sverige och Rise blir innovationspartners. Syftet är att tillsammans skapa förutsättningar för ett mer hållbart livsmedelssystem med huvudfokus på hållbarhet och hälsa.

”Rise uppdrag är att på ett långsiktigt hållbart sätt stärka svenskt näringsliv, bland annat genom att vara en innovationspartner. Därför är partnerskapet med Ica ett stort steg framåt för oss. Tillsammans kan vi ta oss an matsystemets stora utmaningar inom hållbarhet och hälsa, vilket gynnar hela jordbruks- och livsmedelsbranschen”, säger Pia Sandvik, VD på Rise.

Icas partnerskap med Rise kommer att bli viktigt för arbetet inom det nystartade initiativet Ica Växa, vars syfte är att öka andelen samt främja konsumtionen och produktionen av svensk växtbaserad mat.

”Vi ser ett stort behov av att kroka arm i värdekedjan. Ju mer kunskap vi delar och ju mer vi lär oss tillsammans, desto snabbare kan vi utveckla, innovera och få fram mer svenska hållbara produkter och tjänster till marknaden”, säger Anders Svensson, VD för Ica Sverige.

Både kund- och marknadsperspektivet ska integreras i forskningsprojekt inom livsmedelsområdet.

”Vi ser stor potential inom många områden, så som svenska råvaror och livsmedel, framtidens proteiner, hållbar nutrition och framtidens förpackningar. Tillsammans med Ica och andra aktörer kan vi driva utveckling i alla led av värdekedjan”, säger Klara Båth, avdelningschef på Rise, Jordbruk och Livsmedel.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1