GodDryck erbjuder klimatpositiva drycker

PUBLICERAD: 8 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


GodDryck ägs av stiftelsen GoodCause som ger all vinst till välgörenhet. Nu tar företaget nästa steg genom att erbjuda klimatpositiva drycker i enlighet med standarden ISO 14021.

Det innebär att alla väsentliga steg som genererar utsläpp av växthusgaser räknas med: odling, tillverkning, förpackning, transport, GodDrycks egen verksamhet samt kundens transport och avfallshantering av förpackningar. Utsläppen klimatkompenseras till 110 procent genom trädplantering tillsammans med ZeroMission i Plan Vivo-certifierade projekt i Cochabamba i Bolivia. Träden binder koldioxid och bidrar därmed till att minska den totala koldioxidnivån i atmosfären, vilket är en strategi som FN står bakom. Sammantaget kommer GodDryck att binda 775 ton CO2e för 2019 års försäljning, vilket motsvarar 92 bilresor runt jordklotet.

Utöver detta har också ett arbete för att aktivt minska utsläppen i linje med 1,5 gradersmålet genomförts. Några konkreta förändringar som GodDryck genomfört är att frakta sina viner från Europa på tåg i stället för lastbil. På glasflaskorna till GodDrycks viner tar man bort plastfilmen som omsluter flaskan och i vinter kommer en ny design. Företagets senaste tillskott, ekologisk Ginger Beer, har även en förpackning av återvunnen aluminium.

”Vi vill att branschen tar fler och snabbare initiativ som bidrar till att minska sitt klimatavtryck. Att klimatberäkna hela sin värdekedja är inte så komplicerat som man kan tro, det är något som alla företag kan genomföra. Jag är stolt över vårt alkoholfria sortiment och även över att GodDryck numera endast erbjuder klimatpositiva produkter”, säger Joseph Dickenso, VD GodDryck.

 

 

 

Senaste nytt

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx