GodDryck ägs av stiftelsen GoodCause som ger all vinst till välgörenhet. Nu tar företaget nästa steg genom att erbjuda klimatpositiva drycker i enlighet med standarden ISO 14021.
Det innebär att alla väsentliga steg som genererar utsläpp av växthusgaser räknas med: odling, tillverkning, förpackning, transport, GodDrycks egen verksamhet samt kundens transport och avfallshantering av förpackningar. Utsläppen klimatkompenseras till 110 procent genom trädplantering tillsammans med ZeroMission i Plan Vivo-certifierade projekt i Cochabamba i Bolivia. Träden binder koldioxid och bidrar därmed till att minska den totala koldioxidnivån i atmosfären, vilket är en strategi som FN står bakom. Sammantaget kommer GodDryck att binda 775 ton CO2e för 2019 års försäljning, vilket motsvarar 92 bilresor runt jordklotet.
Utöver detta har också ett arbete för att aktivt minska utsläppen i linje med 1,5 gradersmålet genomförts. Några konkreta förändringar som GodDryck genomfört är att frakta sina viner från Europa på tåg i stället för lastbil. På glasflaskorna till GodDrycks viner tar man bort plastfilmen som omsluter flaskan och i vinter kommer en ny design. Företagets senaste tillskott, ekologisk Ginger Beer, har även en förpackning av återvunnen aluminium.
”Vi vill att branschen tar fler och snabbare initiativ som bidrar till att minska sitt klimatavtryck. Att klimatberäkna hela sin värdekedja är inte så komplicerat som man kan tro, det är något som alla företag kan genomföra. Jag är stolt över vårt alkoholfria sortiment och även över att GodDryck numera endast erbjuder klimatpositiva produkter”, säger Joseph Dickenso, VD GodDryck.