Cloetta outsourcar tillverkningen av nötter i Helsingborg

PUBLICERAD: 19 augusti 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Cloetta har beslutat att stänga sin produktion av nötter i Helsingborg i början av 2021 och outsourca tillverkningen till en tredjepartsleverantör.

I Cloettas fabrik i Helsingborg bearbetas och förpackas nötter under varumärken, som Nutisal och Parrots. Nötter spelar en viktig roll i Cloettas portfölj och är ett viktigt tillväxtsegment, eftersom nötmarknaden förväntas växa proportionellt snabbare än konfektyr under de kommande tio åren.

”Tredjepartsleverantören har valts ut efter en noggrann process där vi har utvärderat ett stort antal leverantörer och deras förmåga att fokusera på säkerhet, kvalitet och leverans. Genom outsourcingen kommer vi att kunna förbättra vår konkurrenskraft och vårt erbjudande inom nötsegmentet, samtidigt som vi får tillgång till nya teknologier. Det innebär även att vi kan effektivisera vår egen produktion genom att fokusera på kategorier, där vi internt har en bred kunskap och expertis”, säger Henri de Sauvage-Nolting, VD och koncernchef för Cloetta.

Fabriken i Helsingborg planeras att stängas i början av 2021 och de hyrda lokalerna återgår till ägaren. Totalt kommer 25 arbetstillfällen att beröras och förhandlingar har inletts med de lokala fackliga organisationerna för att stödja de anställda.

”Att stänga en fabrik är inget lätt beslut och vi kommer att stödja våra medarbetare i deras process att hitta nya arbeten. Vi är dock verksamma på en mycket konkurrensutsatt marknad och måste därför hela tiden se över hur vi kan driva förbättringar i vår verksamhet”, säger Henri de Sauvage-Nolting.

Beslutet väntas ge en årlig besparing på upp till 10 miljoner kronor och medför cirka 15 miljoner kronor i omstruktureringskostnader, varav ungefär hälften är icke kassaflödespåverkande. Nötsegmentet stod för 4 procent av Cloettas totala omsättning under 2019.

 

 

 

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx