Cloetta outsourcar tillverkningen av nötter i Helsingborg

PUBLICERAD: 19 augusti 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Cloetta har beslutat att stänga sin produktion av nötter i Helsingborg i början av 2021 och outsourca tillverkningen till en tredjepartsleverantör.

I Cloettas fabrik i Helsingborg bearbetas och förpackas nötter under varumärken, som Nutisal och Parrots. Nötter spelar en viktig roll i Cloettas portfölj och är ett viktigt tillväxtsegment, eftersom nötmarknaden förväntas växa proportionellt snabbare än konfektyr under de kommande tio åren.

”Tredjepartsleverantören har valts ut efter en noggrann process där vi har utvärderat ett stort antal leverantörer och deras förmåga att fokusera på säkerhet, kvalitet och leverans. Genom outsourcingen kommer vi att kunna förbättra vår konkurrenskraft och vårt erbjudande inom nötsegmentet, samtidigt som vi får tillgång till nya teknologier. Det innebär även att vi kan effektivisera vår egen produktion genom att fokusera på kategorier, där vi internt har en bred kunskap och expertis”, säger Henri de Sauvage-Nolting, VD och koncernchef för Cloetta.

Fabriken i Helsingborg planeras att stängas i början av 2021 och de hyrda lokalerna återgår till ägaren. Totalt kommer 25 arbetstillfällen att beröras och förhandlingar har inletts med de lokala fackliga organisationerna för att stödja de anställda.

”Att stänga en fabrik är inget lätt beslut och vi kommer att stödja våra medarbetare i deras process att hitta nya arbeten. Vi är dock verksamma på en mycket konkurrensutsatt marknad och måste därför hela tiden se över hur vi kan driva förbättringar i vår verksamhet”, säger Henri de Sauvage-Nolting.

Beslutet väntas ge en årlig besparing på upp till 10 miljoner kronor och medför cirka 15 miljoner kronor i omstruktureringskostnader, varav ungefär hälften är icke kassaflödespåverkande. Nötsegmentet stod för 4 procent av Cloettas totala omsättning under 2019.

 

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset