Matkasseföretaget HelloFresh åtar sig att kompensera för 100 procent av sina koldioxidutsläpp från produktion, företagsresor och leveranser som en del av företagets strategi för grön energi och koldioxidreduktion. Målet för minskad klimatpåverkan omfattar även omställning till grön energi i lagerlokaler inom det internationella segmentet.
När det gäller det internationella segmentet kommer HelloFresh att samarbeta med Planetly, ett klimattekniskt startupföretag med bas i Berlin, och med hjälp av deras expertis investera i globala klimatskyddsprojekt i enlighet med CCBS Gold Level-certifiering. Initiativet förväntas kompensera för cirka 40 000 ton koldioxid för 2020. I USA samarbetar HelloFresh med Terrapass för att kompensera för minst 50 000 ton koldioxid.
Som utgångspunkt stöder HelloFresh i Sverige Yarra Yarra Reforestation-projektet i Australien och ett projekt i Nederländerna som genererar ren energi från infångandet av metangas. HelloFresh tittar också på potentiella nordiska projekt.
Tidigare i år har HelloFresh även åtagit sig att spåra och reducera sina koldioxidutsläpp per måltid – i linje med FN:s trettonde mål för hållbar utveckling.
”Samtidigt som vi expanderar vår verksamhet och befäster vår roll som en viktig aktör i livsmedelsindustrin, behöver vi även öka våra åtgärder för en hållbar affärsmodell. För oss är det en högt prioriterad fråga att utvärdera, mäta och minska våra koldioxidutsläpp och vår utsläppskompensation är ytterligare ett steg för att förstärka HelloFreshs hållbarhetsarbete. Jag är mycket stolt över vårt arbete, där vi erbjuder våra svenska kunder ett mer hållbart sätt att njuta av mat”, säger Kristian Hald, VD för HelloFresh i Norden.