HelloFresh erbjuder koldioxidneutrala matkassar

PUBLICERAD: 5 augusti 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Matkasseföretaget HelloFresh åtar sig att kompensera för 100 procent av sina koldioxidutsläpp från produktion, företagsresor och leveranser som en del av företagets strategi för grön energi och koldioxidreduktion. Målet för minskad klimatpåverkan omfattar även omställning till grön energi i lagerlokaler inom det internationella segmentet.

När det gäller det internationella segmentet kommer HelloFresh att samarbeta med Planetly, ett klimattekniskt startupföretag med bas i Berlin, och med hjälp av deras expertis investera i globala klimatskyddsprojekt i enlighet med CCBS Gold Level-certifiering. Initiativet förväntas kompensera för cirka 40 000 ton koldioxid för 2020. I USA samarbetar HelloFresh med Terrapass för att kompensera för minst 50 000 ton koldioxid.

Som utgångspunkt stöder HelloFresh i Sverige Yarra Yarra Reforestation-projektet i Australien och ett projekt i Nederländerna som genererar ren energi från infångandet av metangas. HelloFresh tittar också på potentiella nordiska projekt.

Tidigare i år har HelloFresh även åtagit sig att spåra och reducera sina koldioxidutsläpp per måltid – i linje med FN:s trettonde mål för hållbar utveckling.

”Samtidigt som vi expanderar vår verksamhet och befäster vår roll som en viktig aktör i livsmedelsindustrin, behöver vi även öka våra åtgärder för en hållbar affärsmodell. För oss är det en högt prioriterad fråga att utvärdera, mäta och minska våra koldioxidutsläpp och vår utsläppskompensation är ytterligare ett steg för att förstärka HelloFreshs hållbarhetsarbete. Jag är mycket stolt över vårt arbete, där vi erbjuder våra svenska kunder ett mer hållbart sätt att njuta av mat”, säger Kristian Hald, VD för HelloFresh i Norden.

 

Senaste nytt

Ny forskning om åkerböna

Hannah Ohm vid SLU har kartlagt genetiken bakom viktiga egenskaper hos åkerbönan och lagt grunden för förädling av nya nordiska sorter.
åkerbönor

Arvid Nordquist hyllar biologisk mångfald

Arvid Nordquists Sommarkaffe 2025 är en hyllning till Rainforest Alliances arbete för hållbar odling och biologisk mångfald.
ARVI_005_Sommarkaffe_700x350px

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx