Tre åtgärder som kan rädda små livsmedelsproducenter

PUBLICERAD: 10 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Björn Hellman är VD i Livsmedelsföretagen.

I mitten av mars drabbades Sveriges näringsliv av den värsta ekonomiska katastrofen i modern tid. Regeringen har sedan dess satt in en lång rad stödåtgärder. Dessa kommer dock inte räcka för att rädda de hundratals mindre livsmedelsproducenter som över en natt förlorade upp till 90 procent av sin försäljning. Det skriver Livsmedelsföretagen som kräver ytterligare åtgärder.

En majoritet av företagen i den svenska livsmedelsindustrin är mikroföretag med färre än tio anställda. Mindre företag har oftast små eller obefintliga marginaler och för dessa har de ekonomiska konsekvenserna av coronapandemin varit brutala. De skriver Livsmedelsföretagen i ett pressmeddelande.

I krisens början satte Livsmedelsföretagen samman sju förslag till åtgärder för att stötta små och medelstora livsmedelsföretag. Förslagen presenterades för riksdag och regering, varefter de har implementerats i varierande utsträckning.

”Att som företag tappa 50–90 procent av försäljningen är egentligen inget man överlever. Det är en total katastrof. Att fler företag inte redan gått i konkurs beror dels på regeringens stödåtgärder, dels på företagens och deras anställdas kreativitet, flexibilitet och jäklar anamma. Men tre månader in i krisen har många småföretag nått vägs ände. Man har gjort och testat allt, och för en del återstår bara konkurs. För andra handlar det om att komma tillbaks på fötter, få tillbaka framtidstron och våga börja återanställa permitterad personal”, säger Björn Hellman, VD i Livsmedelsföretagen.

För att rädda de hårdast drabbade företagen, småproducenterna, kräver Livsmedelsföretagen att ytterligare insatser sätts in omgående. De åtgärder som bedöms ha störst potential att hjälpa företagen att överleva den mest akuta krisen och börja ny- och återanställa är följande:

1.Sänkta arbetsgivaravgifter året ut
2.Utökat omställningsstöd
3.Kontrollavgifter i nivå med övriga EU

”De här fantastiska företagen, ofta familjeägda och med stark lokal förankring, är själen och hjärtat i små och stora samhällen runtom i hela landet. Det är här och nu som det avgörs om de ska finnas kvar eller inte. Om vi inte hjälper dem genom den här fruktansvärda krisen så kommer vi förlora något viktigt, något som inte kan mätas i kronor och ören. Vårt budskap till regeringen är tydligt: det finns ingen tid att spilla. Inför våra åtgärder nu innan det är för sent för de här hårt kämpande företagen och deras anställda”, säger Björn Hellman.

Senaste nytt

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Mondelēz Sveriges chokladprodukter krymper

Mondelēz Sverige minskar vikten på ett antal produkter för varumärkena Marabou, Daim, Aladdin och Paradis.
25_6555_Marabou_Mjolkchoklad_160g_bar

Rekorddåliga matvanor i Gen Z

Unga svenskar har alarmerande osunda matvanor, enligt en ny undersökning från Picadeli.
Picadeli 1

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx