Det svenska it-företaget Datema AB har skapat applikationen EasyShop, en ny självskanningslösning som vänder sig till detalj- och dagligvaruhandeln.
Coop Norge var först med att introducera EasyShop för sina kunder och har använt mobilappen i 32 butiker sedan början på året. Nu rullas självskanningslösningen ut till fler av kedjans totalt 1 200 butiker.
Flera dagligvarukedjor i Norge, Finland, Ryssland, Tyskland, Holland, England, Irland, Italien, Danmark och Baltikum har också vänt sig till det svenska it-företaget och visat intresse för självskanningslösningen, uppger Datemas marknadschef Jan Herrström. Han berättar att det nu är dags att introducera tjänsten i Sverige.
”Flera av de större svenska dagligvarukedjorna har visat intresse och vill testa och lansera den här typen av självskanningslösning, och det redan under 2020.”
Förutom att skanna och betala, är det även möjligt att lägga in sin shoppinglista, få kunderbjudanden, läsa fördjupad information om en specifik vara och hitta var i butiken en specifik vara finns genom en smart kartfunktion. Applikationen är direkt kopplad till kassalösningen för exakt och dynamisk prissättning. För personalen finns flera back end-lösningar förberedda i applikationen, exempelvis inventering.
”För dagligvarubranschen innebär det här stora ekonomiska besparingar och att medarbetare kan flyttas från ett monotont kassaarbete till att istället hjälpa kunderna med exempelvis mattips, förstärka delikatessdisken eller snabbare fylla på i butikshyllorna och på så sätt öka kundupplevelsen. Självskanningslösningen fungerar även inom andra delar av detaljhandeln”, säger Jan Herrström.
Han lyfter även fram fördelen med EasyShop i coronatider. I och med att kunderna inte bara slipper kassaköer, utan också nära kontakt med både konsumenter och butikspersonal, minskar risken för smittspridning.