Orkla förvärvar varumärket Havrefras från PepsiCo

PUBLICERAD: 3 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Orkla har tecknat ett avtal med PepsiCo om att förvärva varumärket Havrefras, inklusive Råg Fras och Mini Fras, genom sitt dotterbolag Orkla Foods Sverige. Varumärket har en stark marknadsposition inom frukostflingor i Skandinavien.

Orkla är idag distributör av Havrefras-produkterna på uppdrag av PepsiCo i Norge, Sverige och Danmark. Avtalet omfattar förvärv av varumärket Havrefras och inkluderar inte anställda eller produktionsanläggningar. Parterna har kommit överens om att inte avslöja köpeskillingen.

”Orkla har en ledande position inom skandinavisk dagligvaruhandel inom en rad attraktiva kategorier. Med förvärvet av Havrefras stärker vi portföljen med ett välkänt varumärke som utgör ett fint tillskott till våra övriga frukostprodukter”, säger Ann-Beth Freuchen, Executive Vice President Orkla Foods (Norden och Baltikum).

Havrefras är marknadsledare inom hälsosamma frukostflingor i Sverige och i Danmark, och nummer två på den norska marknaden. Produkten lanserades 1959 och har varit en del av PepsiCo sedan uppköpet av The Quaker Oats Company 2001. Förvärvet av Havrefras är i linje med Orklas strategi att öka andelen produkter som främjar hälsa.

”Vill vi inspirera till en hälsosammare livsstil med riktigt god mat och dryck. Hela Havrefras sortiment har nyckelhålsmärkning, vilket gör det enkelt för konsumenter att göra ett hälsosamt val”, säger Henrik Julin, VD i Orkla Foods Sverige.

Orkla kommer att fortsätta att distribuera PepsiCo´s andra juicer, frukostflingor och snacksprodukter i Norden inklusive Tropicana, Naked, Cruesli, Snack a Jacks, Doritos, Lay´s och Bugles varumärken. I Sverige kommer Orkla att fortsätta distribuera Tropicana och Naked.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc