Matsmart köper hela lagret av torrvaror från Paolos

PUBLICERAD: 3 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Matsmart har köpt hela lagret av torrvaror med varumärke Paolos. Produkterna säljs med 50 procents rabatt via sajten, samtidigt som den ideella organisationen Child10 får 350 000 kronor till sitt viktiga arbete för barns rättigheter.

Matsmart har köpt in alla torr- och skafferivaror med varumärket Paolos från företaget People’s Kitchen Concept AB, totalt ett 80-tal olika produkter med italienskt tema, som krossade tomater, pasta, tomatpuré och olivolja.

”För oss var det här en given affär att göra. Det handlar om jättebra produkter som förtjänar att ätas, inte slängas, och just den här affären ger oss också möjlighet att stödja en organisation som jobbar för att sexuell exploatering och människohandel ska upphöra. Det känns angeläget och mycket bra”, säger Sofia Syrén, Marknadschef på Matsmart.

”Vi har nyligen utökat kapaciteten på vårt lager. Det ger oss möjlighet att under en tid ta emot samtliga torrvaror från Paolos, vi hoppas nu att våra kunder ska vilja rädda dessa produkter och både bidra till minskat matsvinn och att arbetet mot trafficking går snabbare framåt.”

De första varorna från det räddade partiet mat kommer att publiceras på sajten 3 juni under rubriken “Bra pasta – och därmed basta!”. Varje produkt förses med information om samarbetet med Child10 och Matsmart har också skapat en sida som beskriver Matsmarts agerande och Child10:s viktiga arbete. Det kommande året fokuserar organisationen särskilt på flickors rättigheter under parollen “Girls’ Rights Have No Price”.

”Få organisationer har idag resurser till att kunna identifiera och stötta de flickor som nu utnyttjas för fruktansvärda övergrepp i Europa. Det krävs stora gemensamma satsningar, där civilsamhälle, offentliga aktörer och näringsliv arbetar tillsammans för att motverka människohandel för sexuell exploatering. Vi är så glada över att Matsmart så modigt vill vara en del i detta”, säger Jacob Flärdh, generalsekreterare för Child10.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd