Matsmart köper hela lagret av torrvaror från Paolos

PUBLICERAD: 3 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Matsmart har köpt hela lagret av torrvaror med varumärke Paolos. Produkterna säljs med 50 procents rabatt via sajten, samtidigt som den ideella organisationen Child10 får 350 000 kronor till sitt viktiga arbete för barns rättigheter.

Matsmart har köpt in alla torr- och skafferivaror med varumärket Paolos från företaget People’s Kitchen Concept AB, totalt ett 80-tal olika produkter med italienskt tema, som krossade tomater, pasta, tomatpuré och olivolja.

”För oss var det här en given affär att göra. Det handlar om jättebra produkter som förtjänar att ätas, inte slängas, och just den här affären ger oss också möjlighet att stödja en organisation som jobbar för att sexuell exploatering och människohandel ska upphöra. Det känns angeläget och mycket bra”, säger Sofia Syrén, Marknadschef på Matsmart.

”Vi har nyligen utökat kapaciteten på vårt lager. Det ger oss möjlighet att under en tid ta emot samtliga torrvaror från Paolos, vi hoppas nu att våra kunder ska vilja rädda dessa produkter och både bidra till minskat matsvinn och att arbetet mot trafficking går snabbare framåt.”

De första varorna från det räddade partiet mat kommer att publiceras på sajten 3 juni under rubriken “Bra pasta – och därmed basta!”. Varje produkt förses med information om samarbetet med Child10 och Matsmart har också skapat en sida som beskriver Matsmarts agerande och Child10:s viktiga arbete. Det kommande året fokuserar organisationen särskilt på flickors rättigheter under parollen “Girls’ Rights Have No Price”.

”Få organisationer har idag resurser till att kunna identifiera och stötta de flickor som nu utnyttjas för fruktansvärda övergrepp i Europa. Det krävs stora gemensamma satsningar, där civilsamhälle, offentliga aktörer och näringsliv arbetar tillsammans för att motverka människohandel för sexuell exploatering. Vi är så glada över att Matsmart så modigt vill vara en del i detta”, säger Jacob Flärdh, generalsekreterare för Child10.

 

Senaste nytt

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx