Pågen lanserar Fröfina och Gifflar Choco Caramel

PUBLICERAD: 2 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Pågen utökar sitt sortiment med Fröfina, ett ljust lantbröd rullat i fröer. Det finns ett ökat intresse för hälsosamma bröd och många eftersöker bröd med fröer och fiber. Samtidigt får Giffel-familjen tillökning med en ny variant med rundad smak av choklad och kola. Det ljusa lantbrödet Fröfina med hantverkskänsla är unikt i sitt slag i brödhyllan, då det hittills endast funnits frörika bröd i portionsformat.

”Med ny teknik har vi nu möjlighet att baka ett bröd som är täckt av fröer runt om”, säger marknadschef Monica Bergen. De nyttiga fröerna ger inte bara en god nötig smak utan även en trevlig textur.

Fröer är naturligt rika på vitaminer, mineraler och Omega 2. I Fröfina finns både solrosfröer, linfröer, vallmofrön samt havre- och dinkelflingor. Dessutom är det bakat med vete- och fullkornsdurummjöl från enbart svenska gårdar. Det ger ett bröd rikt på både fullkorn och fiber. Som alla Pågens färska matbröd är det också bakat helt utan konserveringsmedel.

Pågens andra produktnyhet är Gifflar Choco Caramel med chokladsmak som bas och med en twist av kola. Choklad den överlägset mest omtyckta smaken inom bakverk. Hela 55 procent uppger att choklad är favoritsmaken, medan tvåan, jordgubb, ligger långt efter på 9 procent (Innova 2018).

”Gifflar har en särskild plats i svenska folkets fikahjärta och vi ser en ökande efterfrågan inom segmentet”, säger marknadschef Ulrica Winterquist. ”Därför är det extra kul att nu kunna erbjuda ytterligare en spännande smak”.

Pågen bakar över 500 miljoner Gifflar per år i bageriet i Göteborg. De bakas på enbart svenskt mjöl från Pågens egen kvarn och levereras färska till butikerna. En stor del i Gifflarnas popularitet ligger i den lagom stora storleken, att de är lätta att ta med sig och inte kladdar.

Produkterna finns i butik från vecka 20. Fröfina väger 650 g och rekommenderat cirkapris är 31,90 kr. Gifflar Choco Caramel väger 260 g och rekommenderat cirkapris är 23,50 kr.

Läs vidare

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Felix moderniserar hela kolonialhyllan

Felix lanserar nya såser och dressingar, recepten på flera befintliga produkter förbättras och hela sortimentet kommer i nya "drizzleflaskor".
Sallad_1200x750 2

Santa Maria lanserar smaksättare med extra sting

Santa Maria lanserar en hetare variant av sin Sweet Chili-sås – Sweet Chili Sås Hot – och uppdaterar receptet på sina äggnudlar.
santa maria

Ostspäckad limited edition från Santa Maria

Santa Maria lanserar Santa Maria Crunchy & Cheesy Strips – en ny limited edition med en distinkt ostsmak och dippvänlig form.
Unknown

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta