Orkla Foods växer starkt inom växtbaserat

PUBLICERAD: 1 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Under förra året lanserade Orkla Sverige många nya vegetariska, veganska och veganmärkta produkter. Inom kategorin mat växte försäljningen av de vegetariska och veganska produkterna med nästan en tredjedel jämfört med året innan. 

Inom Orkla Foods lanserades flera vegetariska och veganska soppor och pizzor från bland annat Anamma, Felix och Paulúns. Anamma Formbar Färs, som lanserades 2018, blev korad som Årets Dagligvara 2019 av Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF), Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen.

Orkla Confectionery & Snacks har en portfölj som mestadels är vegetarisk, men under 2019 satsades även på ett vegansk sortiment, där exempelvis bönbollar, linschips och kikärtchips med kryddblandningar som är helt veganska tagits fram. Tidigare i år lanserades också två veganska dippmixer, som är särskilt framtagna för att mixas med veganska baser.

Orkla är också medlemmar i branschorganisation Växtbaserat Sverige, vars syfte är att främja konsumtion och produktion av växtbaserade livsmedel. I organisationen ingår även Oatly, VegMe, Nestlé, Food for Progress och Findus.

”Det vi äter står för ungefär en tredjedel av de konsumtionsbaserade klimatutsläppen i Sverige. Det absolut mest effektiva sättet att minska utsläppen är att äta mer växtbaserat. Därför är det viktigt för oss att fortsätta erbjuda svenska konsumenter ännu fler växtbaserade alternativ”, säger Sofie Ek, kommunikationschef på Orkla Sverige.

Orkla har halverat sina direkta utsläpp av växthusgaser under de senaste fem åren och har fastställt vetenskapligt baserade klimatmål. Orklas klimatmål är validerade av det internationella Science Based Targets initiative (SBTi) för att ligga i linje med en global uppvärmning på max 1,5 grader.

Orklas mål är att minska växthusgasutsläppen i den egna verksamheten med 63 procent innan år 2025 och med 77 procent innan 2040, jämfört med år 2014. Orkla tar också ansvar för klimatpåverkan av hela värdekedjan genom att vidta åtgärder riktade mot råvaruproduktionen. Målet är att minska indirekta utsläpp av växthusgaser med cirka 30 procent fram till 2025 och 77 procent fram till 2040.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)