Sia Glass plastbantar sin 1,5-litersförpackning

PUBLICERAD: 25 maj 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Sia Glass plastbantar sin 1,5-litersburk och inför även dräneringshål, som gör burken lättare att diska.

Sia Glass minskar plastmängden i sin 1,5-litersburk genom att göra plasten i den tunnare. Plastreduktionen minskar klimatutsläppen med 88 ton Co2 per år, vilket motsvarar 8,5 miljoner fotbollar i volym.

”Vi har under en tid arbetat med att reducera mängden plast i vår 1,5-litersburk. Genom att göra plasten tunnare i burken så har vi genomfört en plastreduktion på 6,5 gram per burk, vilket motsvarar en plastminskning med 14 procent”, säger Helena Stenström, hållbarhetschef för Bertegruppen, där Sia Glass ingår.

Sia Glass klassiska ovala glassburk återanvänds i stor grad, inte bara som lunchlåda.

”Vi får höra nya berättelser varje vecka om hur våra förpackningar återanvänds, vilket är kul att ta del av. Förutom som matlåda passar de utmärkt till förvaring av skruvar och muttrar, barnens lego och kritor samt som krukor att plantera i”, säger Dan Bengtsson, marknadschef på Sia Glass.

Som den funktionella matlåda den är kan glassburken köras i diskmaskinen om och om igen. När burken är placerad upp och ner har det tidigare kunnat bli en mindre vattenansamling i burkens överkant. Det har Sia Glass nu åtgärdat genom att addera dräneringshål.

”Det är en rolig detalj som vi tror våra konsumenter kommer uppskatta och som vi hoppas främjar återanvändningen och minskar skvättandet när man tömmer diskmaskinen”, säger Dan Bengtsson.

 

 

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1