Miljonsatsning ska stärka Skånes livsmedelssektor

PUBLICERAD: 25 maj 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Regionala utvecklingsnämnden (RUN) satsar 2,7 miljoner kronor på den skånska livsmedelssektorn. Satsningen kommer att pågå under sammanlagt tre år och ska stärka kompetensförsörjningsarbetet med den regionala livsmedelsstrategin.

”Livsmedelsindustrin i Sverige är kanske den mest sårbara, det såg vi under torkan 2018 och vi ser liknande effekter idag på grund av coronapandemin. Det finns en rad problem inom branschen som måste lösas, om vi ska kunna konkurrera med andra länder. Ett av dem är kompetensförsörjning. Därför tillskjuter vi nu extra medel från regionala utvecklingsnämnden så att svensk, och skånsk livsmedelsindustri kan stå stark”, säger Anna Jähnke (M), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Sverige har en relativt låg grad av självförsörjning på livsmedel, ca 50 procent och är endast självförsörjande på tre livsmedel; morot, socker och spannmål. Skånes tillverkningsindustri är klassad som en av tre branscher som i nuvarande skede är mest utsatta på grund av Corona-krisen, och här ingår stora delar av livsmedelsindustrin, framöver väntas klimatet stå för stora utmaningar inom livsmedelsindustrin.

”Livsmedelssatsningen kommer inte enbart förstärka kompetensen på området utan även främja grön omställning och innovation. Skåne har världsledande forskning och utbildning inom livsmedel och förädlingsindustri. När vi nu satsar på att utveckla morgondagens kompetenser, ställer vi även om till en miljömässigt hållbar livsmedelsproduktion som kan möta framtidens utmaningar, säger Louise Eklund (L), första vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Åtgärdspaket genomförs i flera faser, där Region Skåne via befintliga plattformar som, Livsmedelsakademin, kompetensråden, Krinova, KompetensCentrum Företagsledning (vid SLU), Partnerskap Alnarp, KoSS, FIRS, de olika klusterna och Teknikcollege, ökar kunskapen och engagemanget om livsmedelsbranschens bredd och behov.

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx