Kronfågels grillkampanj har fokus på nästa generation

PUBLICERAD: 7 maj 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Kronfågel satsar på ett brett utbud inför årets grillsäsong med nio olika kycklingprodukter.  Sortimentet släpps tillsammans med kommunikationskampanjen ”Grilla för nästa generation”, som har fokus på hållbara val för nästa generations skull.

”Kronfågel har i 50 år förändrat vad vi lägger på grillen och nu visar vi att vi är ett företag av vår tid med nästa generations bästa i åtanke”, säger Susanne Zabrodsky, marknadschef på Kronfågel.

Enligt en undersökning som genomfördes i mars 2020 via CAWI, känner 67 procent till att kyckling har en lägre klimatpåverkan än rött kött. Det är en ökning med 35 procent, sedan hösten 2019, då samma fråga ställdes.

”Det är såklart glädjande att höra att fler och fler känner till kycklingens låga klimatpåverkan. Det bådar gott inför att grillarna ska plockas fram, där vi hoppas få spela en roll i att inspirera folk till ett mer hållbart grillande med årets spännande BBQ-sortiment”, säger Christina Andersson, produktchef på Kronfågel.

Kronfågels grillsortiment innehåller nio kycklingprodukter med smaker från hela världen. Nyheten och smakbubblaren Shichimi, med japanska influenser, har fått sätta smak på en mixlåda med lårfilé och Minutfilé. Fjolårets storsäljare KycklingSteak Tryffel kommer tillbaka och har i år fått en smakkompis i American Rub – ett urbenat kycklinglår med en bipackad rökig rub.

”Det ska vara enkelt och gott att välja en hållbar framtid. Bland årets grillsortiment finns allt från färdigkryddade mixlådor till stora grillfiléer som du själv kan smaksätta”, säger Stefan Superti, som är gastronomisk ansvarig på Kronfågel.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.