Kronfågels grillkampanj har fokus på nästa generation

PUBLICERAD: 7 maj 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Kronfågel satsar på ett brett utbud inför årets grillsäsong med nio olika kycklingprodukter.  Sortimentet släpps tillsammans med kommunikationskampanjen ”Grilla för nästa generation”, som har fokus på hållbara val för nästa generations skull.

”Kronfågel har i 50 år förändrat vad vi lägger på grillen och nu visar vi att vi är ett företag av vår tid med nästa generations bästa i åtanke”, säger Susanne Zabrodsky, marknadschef på Kronfågel.

Enligt en undersökning som genomfördes i mars 2020 via CAWI, känner 67 procent till att kyckling har en lägre klimatpåverkan än rött kött. Det är en ökning med 35 procent, sedan hösten 2019, då samma fråga ställdes.

”Det är såklart glädjande att höra att fler och fler känner till kycklingens låga klimatpåverkan. Det bådar gott inför att grillarna ska plockas fram, där vi hoppas få spela en roll i att inspirera folk till ett mer hållbart grillande med årets spännande BBQ-sortiment”, säger Christina Andersson, produktchef på Kronfågel.

Kronfågels grillsortiment innehåller nio kycklingprodukter med smaker från hela världen. Nyheten och smakbubblaren Shichimi, med japanska influenser, har fått sätta smak på en mixlåda med lårfilé och Minutfilé. Fjolårets storsäljare KycklingSteak Tryffel kommer tillbaka och har i år fått en smakkompis i American Rub – ett urbenat kycklinglår med en bipackad rökig rub.

”Det ska vara enkelt och gott att välja en hållbar framtid. Bland årets grillsortiment finns allt från färdigkryddade mixlådor till stora grillfiléer som du själv kan smaksätta”, säger Stefan Superti, som är gastronomisk ansvarig på Kronfågel.

 

Senaste nytt

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Mondelēz Sveriges chokladprodukter krymper

Mondelēz Sverige minskar vikten på ett antal produkter för varumärkena Marabou, Daim, Aladdin och Paradis.
25_6555_Marabou_Mjolkchoklad_160g_bar

Rekorddåliga matvanor i Gen Z

Unga svenskar har alarmerande osunda matvanor, enligt en ny undersökning från Picadeli.
Picadeli 1

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx