Kronfågels grillkampanj har fokus på nästa generation

PUBLICERAD: 7 maj 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Kronfågel satsar på ett brett utbud inför årets grillsäsong med nio olika kycklingprodukter.  Sortimentet släpps tillsammans med kommunikationskampanjen ”Grilla för nästa generation”, som har fokus på hållbara val för nästa generations skull.

”Kronfågel har i 50 år förändrat vad vi lägger på grillen och nu visar vi att vi är ett företag av vår tid med nästa generations bästa i åtanke”, säger Susanne Zabrodsky, marknadschef på Kronfågel.

Enligt en undersökning som genomfördes i mars 2020 via CAWI, känner 67 procent till att kyckling har en lägre klimatpåverkan än rött kött. Det är en ökning med 35 procent, sedan hösten 2019, då samma fråga ställdes.

”Det är såklart glädjande att höra att fler och fler känner till kycklingens låga klimatpåverkan. Det bådar gott inför att grillarna ska plockas fram, där vi hoppas få spela en roll i att inspirera folk till ett mer hållbart grillande med årets spännande BBQ-sortiment”, säger Christina Andersson, produktchef på Kronfågel.

Kronfågels grillsortiment innehåller nio kycklingprodukter med smaker från hela världen. Nyheten och smakbubblaren Shichimi, med japanska influenser, har fått sätta smak på en mixlåda med lårfilé och Minutfilé. Fjolårets storsäljare KycklingSteak Tryffel kommer tillbaka och har i år fått en smakkompis i American Rub – ett urbenat kycklinglår med en bipackad rökig rub.

”Det ska vara enkelt och gott att välja en hållbar framtid. Bland årets grillsortiment finns allt från färdigkryddade mixlådor till stora grillfiléer som du själv kan smaksätta”, säger Stefan Superti, som är gastronomisk ansvarig på Kronfågel.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)