Ica siktar på minst netto noll klimatpåverkan till år 2030

PUBLICERAD: 30 april 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Kerstin Lindvall är hållbarhetsdirektör på Ica. Foto: Claudio bresciani/TT

Ica kommer att nå det tidigare uppsatta klimatmålet om att bli klimatneutralt 2020. Nu tas nästa steg med en ny klimatambition: Att på egen hand nå minst netto noll och halvera kundernas klimatpåverkan till år 2030.

Sedan 2006 har Icas direkta utsläpp av växthusgaser minskat med 67 procent, främst genom reducerad energianvändning, satsning på mer hållbara och fossilfria transporter samt investeringar i hållbara köldmedia.

”Sett till vår storlek och närhet till människor har vi ett stort ansvar, men också möjlighet att göra faktisk skillnad. Vi behöver minska vår egen klimatpåverkan men också inspirera fler att göra detsamma, andra aktörer såväl som kunder. För att ytterligare minska utsläppen till 2030, fortsätter vi vårt ambitiösa hållbarhetsarbete i våra egna verksamheter och tillsammans med våra leverantörer, men vi inkluderar nu ännu tydligare våra kunder i vår långsiktiga klimatambition,” säger Per Strömberg, VD på Ica Gruppen.

Icas nya klimatambition kommer att löpa från 2021 till 2030 och är uppdelad i tre delar:

Ica ska nå minst netto noll klimatpåverkan i den egna verksamheten 2030
Fortsatt minska kvarvarande klimatutsläpp, men också investera i att skapa plusposter genom till exempel produktion av förnybar energi.

Ica vill halvera klimatpåverkan av kundernas livsmedelsinköp 2030
Inspirera och stötta kunder med olika sortimentsförflyttningar, minska matsvinn och förbättra produktionsmetoderna för en lägre miljö- och klimatpåverkan.

Icas leverantörer ska anta vetenskapligt baserade klimatmål 2025
Ica tar ansvar för produktionen av varorna butikerna säljer.

”Vi stödjer en redan påbörjad resa och önskan från våra kunder med att göra det enklare att välja produkter med lägre klimatpåverkan. Det ställer krav på nya produktionssätt men även en förflyttning av val av produkter, att äta klimatsmart är dessutom nästan alltid hälsosamt vilket också ligger våra kunder varmt om hjärtat”, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på Ica.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)