Löfbergs storsatsar på Finland: Nu bildas finskt dotterbolag

PUBLICERAD: 29 april 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Kent Pettersson, försäljningsdirektör på Löfbergs och blivande VD för Löfbergs Finland.

Löfbergs fortsätter att växa i Finland. Nu tar det familjeägda kafferosteriet nästa steg och bildar ett finskt dotterbolag där Kent Pettersson blir VD från och med den 1 juli. Kent Pettersson jobbar idag som försäljningsdirektör på Löfbergs, med ansvar för dagligvaruhandeln i Sverige och Finland.

”Ett jättespännande uppdrag. Vi har fördubblat försäljningen i Finland de senaste fem åren, nu blir uppgiften att säkerställa en fortsatt lönsam tillväxt. Det borde inte vara omöjligt med tanke på den respons vi får i Finland som är världens mest kaffetörstiga land”, säger Kent Pettersson.

Kent Pettersson har en gedigen erfarenhet från livsmedelsbranschen och har jobbat på Löfbergs sedan 2009. Där har han varit ansvarig för försäljningen till dagligvaruhandeln i både Sverige, Finland och Baltikum.

Försäljning av Löfbergs kaffe i Finland ökar inom både dagligvaruhandeln och bland caféer och restauranger. Löfbergs har positionerat sig med sitt mörkrostade kaffe, något som visat sig vara ett lyckokast. Medan kaffesegmentet som helhet står still i Finland ökar försäljningen av mörkrostat kaffe med ca 30 procent per år.

”Vi har träffat rätt med vårt mörkrostade kaffe och vunnit många finska kaffeälskares hjärtan. Det ska vi naturligtvis bygga vidare på. Vi kommer samtidigt att utveckla vårt sortiment med kalla drycker”, säger Kent Pettersson.

Den senaste tiden har Löfbergs säkrat flera stora affärer och samarbeten i Finland. Löfbergs är till exempel officiell kaffepartner till den nya multiarenan UROS Live i Tammerfors som invigs hösten 2021. Denna och andra arenasatsningar är ett viktigt led i arbetet att öka kännedomen bland finska konsumenter.

2018 inledde Löfbergs ett säljsamarbete med tehuset Nordqvist för att möta en ökad efterfrågan och stärka servicegraden till den finska dagligvaruhandeln.

”Med hjälp av Nordqvists säljkår stärker vi närvaron inom den finska dagligvaruhandeln. I kombination med arenasatsningar och andra samarbeten ger det oss goda förutsättningar att fortsätta växa och nå vårt mål att bli den mest omtyckta kaffeleverantören i Finland”, säger Kent Pettersson.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc