Tre av fyra svenskar köper Fairtrade-märkta produkter

PUBLICERAD: 27 april 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Fairtrade-certifierad bomull är den snabbast växande produktgruppen. Foto: Subindu Garkhel

Under 2019 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med tio procent. Var tionde kopp kaffe, var sjätte banan och varannan ros som säljs i Sverige är idag Fairtrade-märkt.

En ny Sifo-undersökning visar att 74 procent av svenskarna handlar Fairtrade-märkt. Under 2019 låg försäljningen i genomsnitt på 433 kronor per person.

”Det är oerhört glädjande att svenska konsumenter visar ett så stort intresse för en socialt och miljömässigt hållbar handel. Särskilt med tanke på de utmaningar som världen nu står inför till följd av coronakrisen – och som drabbar odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom särskilt hårt”, säger Cecilia Ceder, VD på Fairtrade Sverige.

Försäljningssiffrorna från 2019 vittnar bland annat om en fortsatt ökad efterfrågan på Fairtrade-certifierad bomull i kläder och textilier. Jämfört med året innan ökade försäljningen med 67 procent, vilket gör Fairtrade-certifierad bomull till den snabbast växande produktgruppen.

Choklad, konfektyr och kakor är den kategori som ökade näst mest under förra året – med 42 procent – vilket får direkt positiva effekter för bland annat kakaoodlarna i Västafrika som ofta har svårt att leva på sin inkomst. Även vinförsäljningen har ökat med 23 procent, vilket befäster Sveriges position som ett av de länder som säljer mest etiskt producerat vin i världen.

Under 2019 ökade utbudet av Fairtrade-märkta varor med åtta procent.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx