Under 2019 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med tio procent. Var tionde kopp kaffe, var sjätte banan och varannan ros som säljs i Sverige är idag Fairtrade-märkt.
En ny Sifo-undersökning visar att 74 procent av svenskarna handlar Fairtrade-märkt. Under 2019 låg försäljningen i genomsnitt på 433 kronor per person.
”Det är oerhört glädjande att svenska konsumenter visar ett så stort intresse för en socialt och miljömässigt hållbar handel. Särskilt med tanke på de utmaningar som världen nu står inför till följd av coronakrisen – och som drabbar odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom särskilt hårt”, säger Cecilia Ceder, VD på Fairtrade Sverige.
Försäljningssiffrorna från 2019 vittnar bland annat om en fortsatt ökad efterfrågan på Fairtrade-certifierad bomull i kläder och textilier. Jämfört med året innan ökade försäljningen med 67 procent, vilket gör Fairtrade-certifierad bomull till den snabbast växande produktgruppen.
Choklad, konfektyr och kakor är den kategori som ökade näst mest under förra året – med 42 procent – vilket får direkt positiva effekter för bland annat kakaoodlarna i Västafrika som ofta har svårt att leva på sin inkomst. Även vinförsäljningen har ökat med 23 procent, vilket befäster Sveriges position som ett av de länder som säljer mest etiskt producerat vin i världen.
Under 2019 ökade utbudet av Fairtrade-märkta varor med åtta procent.