För knappt tre veckor sedan öppnade Axfood ett snabbspår för småskaliga svenska matproducenter som på grund av coronaviruset har tappat nästan all försäljning till restauranger.
Gensvaret har varit stort. Över 150 producenter har kontaktat Axfood via snabbspåret, omkring 120 av dem är nu godkända och kvalitetssäkrade och därmed redo att inleda samarbete med butiker som har möjlighet att ta in produkterna. Ett 20-tal av producenterna har redan varor på butikshyllor runtom i landet, eller har varor på väg till butik.
”Jag är glad och stolt över att så många matproducenter vill samarbeta med oss. Vi har ansträngt oss för att snabbt kunna ta in högkvalitativa varor i våra kedjor och butiker från hårt prövade producenter som är i behov av försäljningskanaler nu. Utöver att hjälpa dem och göra det möjligt för våra kunder att stötta de småskaliga svenska matproducenterna hoppas vi också kunna bygga långsiktiga relationer med många av dem”, säger Nicholas Pettersson, VD på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab, som driver arbetet.
Leverantörerna representerar många olika typer av lokalt producerade matvaror inom dryck, mejeri, kött samt frukt och grönt. Bland de butiker som redan har varor i sortimentet finns Hemköp Tallboda, som redan till påsken hade charkvaror från Östgöta Gris i hyllorna.
”I det läge vi befinner oss känns det suveränt att vi både kan hjälpa små lokala producenter och skapa ett mervärde för kunderna i butiken. Det ger oss också en möjlighet att anpassa sortimentet utifrån att våra kunder ofta efterfrågar lokala produkter”, säger Philip Arén, butikschef på Hemköp Tallboda.
På Hemköp i Lännersta har man beställt rapsolja från Säby Gård, på Willys i Åhus finns en ny lokal öl från Charlis Brygghus i Trolle Ljungby på hyllorna och på Hemköp i Svedala har växtbaserade mejeriprodukter från Maisha tagits in i sortimentet och fler Hemköpbutiker väntar på leverans. Samtidigt har ett tiotal lokala producenter levererat varor till Hemköp Torsplan i Stockholm.
”En stor del av vår försäljning har gått till café, restaurang och besöksnäring, men den senaste tidens utveckling har gjort situationen svår för oss och många andra mindre producenter. Jag är övertygad om att Axfoods beslut att underlätta för småskaliga företag välkomnas av kunderna, som har ett stort engagemang för att stödja den hållbara livsmedelsproduktion som våra företag bidrar med. Jag hoppas att så många butiker som möjligt tar den här chansen, och att det också är starten på fler långsiktiga lösningar som är bra både för matlandet Sverige och samhället i stort, säger Kajsa Leander, VD i Berga Bruk Musteri och äppelodling.