Starkt resultat för Scandi Standard – men ingen utdelning

PUBLICERAD: 16 april 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Kronfågel

Scandi Standard, som producerar kycklingbaserade livsmedel i Norden och Irland, rapporterar ett starkt resultat för första kvartalet 2020, trots den rådande coronapandemin.

Scandi Standard rapporterar en försäljningsuppgång på 10-15 procent inom dagligvaruhandeln. Mer än 60 procent av bolagets produkter säljs i vanliga fall i inhemsk dagligvaruhandel och när konsumenterna nu äter mer hemma har man sett en tydlig försäljningstillväxt i denna kanal.

Samtidigt har försäljningen till restaurang och storhushåll, som står för cirka 20 procent av försäljningen, minskat med 50-60 procent. Som en följd av detta har bolaget kraftigt reducerat produktionen för restaurang och storhushåll och hittat alternativa försäljningslösningar för produkter som har funnits på lager.

Scandi Standard förväntar sig att rapportera ett justerat rörelseresultat på cirka 117 MSEK i första kvartalet 2020, jämfört med 110 MSEK i första kvartalet 2019. Justerat rörelseresultat inkluderar inte jämförelsestörande poster. Resultatet för det första kvartalet 2020 kommer att presenteras den 12 maj 2020.

För att förbättra kassan, för det fall att bolaget skulle uppleva en väsentlig negativ förändring av förväntade framtidsutsikter, kommer styrelsen inte att lägga fram det tidigare utdelningsförslaget om 147 MSEK på årsstämman 2020. Bolaget kommer även att begränsa investeringar som inte anses affärskritiska under den närmaste tiden.

”Jag är stolt över sättet som vår organisation snabbt har anpassat sig till den nuvarande situationen. Jag är säker på att kombinationen av de operationella och finansiella åtgärder som implementerats kommer att hjälpa oss att optimera vår prestation i dessa utmanande tider. Jag vill tacka alla våra anställda för deras flexibilitet och hårda arbete för att säkra nödvändigt utbud av matprodukter till alla våra kunder i Norden och Irland samt våra exportkunder”, säger Scandi Standards VD Leif Bergvall Hansen i ett pressmeddelande.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc