Ytterligare 5 000 lastbilstransporter försvinner från vägarna när Coop satsar på att transportera ännu mer av sina varor på räls.
Tre tåg med vardera 13 vagnar – totalt 1 400 meter tåg – transporterar i och med den nya satsningen varor mellan varuterminalen i Bro, väster om Stockholm, och Malmö.
”Tågtransporterna sparar både pengar och miljö och skapar ekonomisk och ekologisk nytta för våra kunder. I och med den nya satsningen kommer vi att öka kapaciteten rejält, något som kommer till stor nytta nu när vi utökat antalet butiker”, säger Peter Rosendahl, transportdirektör på Coop.
Coop har använt sig av varutransporter med tåg sedan 2009. I och med den nya satsningen ökar tågkapaciteten med 44,5 procent, vilket innebär att utsläppen från transporterna minskar med ytterligare 2 900 ton koldioxid årligen.
Totalt transporterar Coop 2 600 ton varor per dag med tre tåg, som ersätter närmare 17 000 lastbilstransporter varje år. Det innebär att man undviker utsläpp av 9 600 ton koldioxid årligen, vilket motsvarar cirka 20 procent av den klimatpåverkan som Coop mäter och rapporterar.
Tågen startar på Coops terminal för koloniala varor i Bro, där trailer lastas på tåget med förutom koloniala även färska och frysta varor från terminalerna i Västerås och Enköping. Tågen går söderut till Malmö via Alvesta (Växjö) för omlastning och distribution ut till Coops butiker i södra Sverige. Under dagen samlas varor in från Coops leverantörer för att vända tillbaka med nordgående tåg till Bro och vidare till de andra terminalerna i Mälardalen.