Ica öppnar upp för mer lokal mat i sina butiker

PUBLICERAD: 2 april 2020
UPPDATERAD: 21 februari

”Lokal livsmedelsproduktion är viktig för Ica och de lokala samhällena”, säger Ica Sveriges VD Anders Svensson. Foto: Jessica Gow/TT

I en ny undersökning anger sex av tio lokala leverantörer att en lokal butik är deras viktigaste försäljningskanal. Nu tar Ica ytterligare steg för att förenkla för små leverantörer att sälja sina produkter direkt till Ica-butikerna.

Under 2017 lanserade Ica sin orderportal för att underlätta för lokala leverantörer och Ica-butiker runt om i Sverige att hitta varandra och på så sätt öka försäljningen av svenska närproducerade råvaror.

”Vi är alla beroende av att svensk livsmedelsproduktion fungerar. Ica har ett stort ansvar i dessa tider då lokala livsmedelsproducenter riskerar att slås ut till följd av corona-viruset och därför genomför vi nu ett antal förändringar som förenklar processen för dessa företag att sälja sina varor i en Ica-butik. Vi gör det för att våra kunder efterfrågar närproducerade varor men också för att lokal livsmedelsproduktion är viktig för Ica och de lokala samhällena”, säger Anders Svensson, VD på Ica Sverige.

Ica förenklar nu regelhanteringen för att minska tröskeln för små lokala livsmedelsproducenter att sälja sina produkter till fler butiker. Gränsen för när det krävs certifiering av extern part av leverantören höjs från 5 till 15 Ica-butiker. All information om hur lokala leverantörer ska gå tillväga för att nå ut till sin lokala Ica-butik finns samlad på den nya sidan icagruppen.se/leverantörer.

I januari genomförde Ica en enkät bland 246 leverantörer som använder Ica orderportal. Där framkom att:

• 9 av 10 angav ”direkt till enskild butik/butiker” som topp 3 över viktigaste försäljningskanaler.
• 64 procent tror att de kommer att ha en större direktförsäljning till enskilda butiker inom fem år.
• 69 procent har en årlig omsättning på mindre än 5 miljoner.

57 procent av de tillfrågade leverantörerna uppger att den viktigaste försäljningskanalen är direkt till enskild butik/butiker. 10 procent uppger grossister, 10 procent direkt till privatpersoner, 8 procent butikskedja/dagligvaruleverantörer via central upphandling, 5 procent egen gårdsbutik, 2 procent annan/andra gårdsbutiker och 11 procent annat.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc