LRF:s podd bjuder in svenska folket till matproducenterna

PUBLICERAD: 30 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari

”Ska man kunna odla måste man först få 11 kilometer viltstängsel på plats”, berättar Anders Norlén, Stallarholmen, i podden ”Bonden & jag”. Foto: Mathias Lindholm.

Första april är det premiär för podd-serien ”Bonden & jag”. Det är tolv halvtimmesprogram om lantbruk, mat och hållbarhet, som vänder sig till konsumenter, allmänheten och intresserade i branschen.

”Här kommer LRF med en rykande het poddserie, i tider då folk faktiskt längtar efter att få stimulans. Den finns på nätet och kan lyssnas på när som helst på dygnet, när man har tid – på väg till jobbet, när djuren fodras eller åkern ska plöjas”, säger producenten Mathias Lindholm.

Programmen handlar bland annat om den bortskämde konsumenten, den hungriga staden som slår ut lantbruket, odling eller vilt (där det slås fast att jakt är en hobby medan lantbruket är frågan om företagande), vad vi ska odla i klimatförändringarnas spår, om hälsan påverkas av vad vi äter och odling i balans.

Uppdraget för redaktionsrådet, som består av projektledaren Carl Selling och ordförandena för LRF-ungdomen i Örebro, Södermanland och Östergötland, har varit att lyfta viktiga områden på ett sätt som gärna får vara kontroversiellt och en aning provocerande.

”Det måste skava lite, annars blir det inte kul att lyssna. Jag tycker vi har hittat en bra balans”, säger Mimmi Olsson, LRF-ungdomens ordförande i Östergötland.

Programmen är inspelade på gårdar i de tre länen, bland traktorer, djur och nyplöjda åkrar.

”Vi bjuder på en 360 graders vy över utmaningar och möjligheter som dagens bonde möter. Det är en poddserie för hela Sverige. Alla är välkomna in, och det som lantbrukare möter här är ganska likt även i andra landsdelar. Så vi ser fram emot reaktionerna”, säger projektledare Carl Selling.

Samtliga program läggs upp på plattformar för poddar och kommer att vara tillgängliga från 1 april. Varje vecka kommer LRF att lyfta fram ett program för att på så vis sätta strålkastaren på branschen.

”Det är vår möjlighet att få till ett samtal om lantbrukets förutsättningar med beslutsfattare och konsumenter”, säger Martin Holmberg, LRF-ungdomens ordförande i Södermanland.

Poddarna kommer att finnas tillgängliga 1 april men kan redan idag nås via denna länk

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Grandiosa utmanar hämtpizzan med "hempizza"

Grandiosas nya koncept "Hela Sveriges hempizza" ska få fler att välja fryst pizza som äts nygräddad i hemmet.
GRAN 10 pack

Nu går det att panta chipspåsen och duschtvålen

Orkla Confectionery & Snacks Sverige och Orkla Care Sverige inleder ett samarbete med återvinningsappen Bower.
olw bower

Matsmart erbjuder företag att prenumerera på snacks

Matsmart lanserar prenumerationstjänsten "Sveriges smartaste fika" i tre olika storlekar för arbetsplatser med olika antal anställda.
RIKSM�TETS �PPNANDE 2018

Danish Crown Sverige lanserar 50/50 Hybridfärs

Danish Crown Sverige ersätter hälften av nötköttet i sin nya hybridfärs med linser, palsternacka och morot.
hybridfärs