Finska Apetits frysta grönsaker lanseras i Sverige

PUBLICERAD: 18 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Apetit, Finlands ledande varumärke för frysta grönsaker och fryst färdigmat, lanseras nu i Sverige. Först ut blir fyra varianter av frysta grönsaker samt panerade grönsaker, som är en ny kategori på den svenska marknaden.

Apetit samarbetar med över 100 gårdar, som ligger i närheten av företagets produktionsanläggning. Det innebär korta transporter och att processen från skörd till paketerad och fryst produkt går snabbt. Apetit har även en egen gård, Räpi, som arbetar med att utveckla hållbara jordbruksmetoder.

”Våra ärtor är frysta bara två timmar efter skörd, vilket gör att de behåller näringsinnehåll och bästa kvalitet. Vårt nära samarbete med bönderna gör att vi alltid kan spåra råvarans ursprung, vi vet till och med vilket fält de växt på”, säger Esa Mäki, VD i Apetit.

”Genom att erbjuda både klassiska och innovativa grönsaksprodukter vill vi göra det så enkelt och bekvämt som möjligt att äta mer grönt, både för hälsans och klimatets skull. Vi är väl etablerade i Finland och ser fram emot att erbjuda våra produkter även på den svenska marknaden.”

I ett första skede lanseras fyra frysta klassiska grönsaksmixer: Ärter, Majs & Paprika, Herrgårdsgrönsaker, Sommargrönsaker och Blomkål, samt panerade broccolivingar och blomkålsvingar, som är en ny kategori i Sverige. Sedan tidigare finns även Apetits veganska pizzor Veganlover och Veganese på den svenska marknaden.

Apetit har varit verksamt i Finland sedan 1950 och erbjuder både klassiska frysta grönsaker och innovativa växtbaserade produkter. Produktionen ligger på cirka 34 miljoner kilo grönsaker om året. Företaget är börsnoterat på Nasdaq Helsinki och omsatte 313 miljoner euro 2019.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)