Finska Apetits frysta grönsaker lanseras i Sverige

PUBLICERAD: 18 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Apetit, Finlands ledande varumärke för frysta grönsaker och fryst färdigmat, lanseras nu i Sverige. Först ut blir fyra varianter av frysta grönsaker samt panerade grönsaker, som är en ny kategori på den svenska marknaden.

Apetit samarbetar med över 100 gårdar, som ligger i närheten av företagets produktionsanläggning. Det innebär korta transporter och att processen från skörd till paketerad och fryst produkt går snabbt. Apetit har även en egen gård, Räpi, som arbetar med att utveckla hållbara jordbruksmetoder.

”Våra ärtor är frysta bara två timmar efter skörd, vilket gör att de behåller näringsinnehåll och bästa kvalitet. Vårt nära samarbete med bönderna gör att vi alltid kan spåra råvarans ursprung, vi vet till och med vilket fält de växt på”, säger Esa Mäki, VD i Apetit.

”Genom att erbjuda både klassiska och innovativa grönsaksprodukter vill vi göra det så enkelt och bekvämt som möjligt att äta mer grönt, både för hälsans och klimatets skull. Vi är väl etablerade i Finland och ser fram emot att erbjuda våra produkter även på den svenska marknaden.”

I ett första skede lanseras fyra frysta klassiska grönsaksmixer: Ärter, Majs & Paprika, Herrgårdsgrönsaker, Sommargrönsaker och Blomkål, samt panerade broccolivingar och blomkålsvingar, som är en ny kategori i Sverige. Sedan tidigare finns även Apetits veganska pizzor Veganlover och Veganese på den svenska marknaden.

Apetit har varit verksamt i Finland sedan 1950 och erbjuder både klassiska frysta grönsaker och innovativa växtbaserade produkter. Produktionen ligger på cirka 34 miljoner kilo grönsaker om året. Företaget är börsnoterat på Nasdaq Helsinki och omsatte 313 miljoner euro 2019.

 

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx