Apetit, Finlands ledande varumärke för frysta grönsaker och fryst färdigmat, lanseras nu i Sverige. Först ut blir fyra varianter av frysta grönsaker samt panerade grönsaker, som är en ny kategori på den svenska marknaden.
Apetit samarbetar med över 100 gårdar, som ligger i närheten av företagets produktionsanläggning. Det innebär korta transporter och att processen från skörd till paketerad och fryst produkt går snabbt. Apetit har även en egen gård, Räpi, som arbetar med att utveckla hållbara jordbruksmetoder.
”Våra ärtor är frysta bara två timmar efter skörd, vilket gör att de behåller näringsinnehåll och bästa kvalitet. Vårt nära samarbete med bönderna gör att vi alltid kan spåra råvarans ursprung, vi vet till och med vilket fält de växt på”, säger Esa Mäki, VD i Apetit.
”Genom att erbjuda både klassiska och innovativa grönsaksprodukter vill vi göra det så enkelt och bekvämt som möjligt att äta mer grönt, både för hälsans och klimatets skull. Vi är väl etablerade i Finland och ser fram emot att erbjuda våra produkter även på den svenska marknaden.”
I ett första skede lanseras fyra frysta klassiska grönsaksmixer: Ärter, Majs & Paprika, Herrgårdsgrönsaker, Sommargrönsaker och Blomkål, samt panerade broccolivingar och blomkålsvingar, som är en ny kategori i Sverige. Sedan tidigare finns även Apetits veganska pizzor Veganlover och Veganese på den svenska marknaden.
Apetit har varit verksamt i Finland sedan 1950 och erbjuder både klassiska frysta grönsaker och innovativa växtbaserade produkter. Produktionen ligger på cirka 34 miljoner kilo grönsaker om året. Företaget är börsnoterat på Nasdaq Helsinki och omsatte 313 miljoner euro 2019.