Svenska Veg of Lund har tecknat ett avtal med en väletablerad livsmedelsgrossist i England. Bolagen kommer att samarbeta för att öka antalet försäljningsställen som kan erbjuda Veg of Lunds växtbaserade smoothies, som marknadsförs under namnet My Foodie.
”Vi ser fram emot att inleda samarbetet med en väletablerad marknadsaktör med en stor kundbas bestående av både livsmedelsbutiker, kaféer och andra säljställen i Midlands-området i centrala England, med stora städer som Birmingham och Coventry”, säger Thomas Olander, VD för Veg of Lund.
”Tillsammans med grossisten kommer vi att genomföra en rad marknadsaktiviteter, som inkluderar utplacering av omkring 100 specialgjorda kylenheter för att exponera vår smoothie i kombination med grossistens utvalda sortiment. Detta är ett kostnadseffektivt sätt för båda parter att nå hundratusentals konsumenter i ett område med över 10 miljoner invånare.
Veg of Lund kommer även att öka aktivitetsnivån i sina sociala medier och skräddarsy budskap till dem som befinner sig i närheten av kylenheterna.
”Vi når många av våra återkommande konsumenter via olika online-kanaler och nu kommer Veg of Lund att bli mer aktiva i att bygga relationer med dessa, parallellt med att vi når bredare grupper som alltmer efterfrågar växtbaserade livsmedel. De senaste månaderna har Veg of Lund blivit en mer känd producent i England och med börsnoteringen i början av februari har vi fått ökade möjligheter att presentera bolaget och våra produkter. Vi har en ambitiös affärsplan som inkluderar såväl marknadsexpansion för My Foodie, som utveckling av vår unika ”potatismjölk” med planerad lansering under andra halvåret 2020”, säger Thomas Olander.
Veg of Lund säljer sedan 2018 sina produkter i svenska dagligvarubutiker och på storhushållsmarknaden. My Foodie finns i smakerna hallon, blåbär och havtorn.