Veg of Lund utökar sin distribution i England

PUBLICERAD: 17 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Svenska Veg of Lund har tecknat ett avtal med en väletablerad livsmedelsgrossist i England. Bolagen kommer att samarbeta för att öka antalet försäljningsställen som kan erbjuda Veg of Lunds växtbaserade smoothies, som marknadsförs under namnet My Foodie.

”Vi ser fram emot att inleda samarbetet med en väletablerad marknadsaktör med en stor kundbas bestående av både livsmedelsbutiker, kaféer och andra säljställen i Midlands-området i centrala England, med stora städer som Birmingham och Coventry”, säger Thomas Olander, VD för Veg of Lund.

”Tillsammans med grossisten kommer vi att genomföra en rad marknadsaktiviteter, som inkluderar utplacering av omkring 100 specialgjorda kylenheter för att exponera vår smoothie i kombination med grossistens utvalda sortiment. Detta är ett kostnadseffektivt sätt för båda parter att nå hundratusentals konsumenter i ett område med över 10 miljoner invånare.

Veg of Lund kommer även att öka aktivitetsnivån i sina sociala medier och skräddarsy budskap till dem som befinner sig i närheten av kylenheterna.

”Vi når många av våra återkommande konsumenter via olika online-kanaler och nu kommer Veg of Lund att bli mer aktiva i att bygga relationer med dessa, parallellt med att vi når bredare grupper som alltmer efterfrågar växtbaserade livsmedel. De senaste månaderna har Veg of Lund blivit en mer känd producent i England och med börsnoteringen i början av februari har vi fått ökade möjligheter att presentera bolaget och våra produkter. Vi har en ambitiös affärsplan som inkluderar såväl marknadsexpansion för My Foodie, som utveckling av vår unika ”potatismjölk” med planerad lansering under andra halvåret 2020”, säger Thomas Olander.

Veg of Lund säljer sedan 2018 sina produkter i svenska dagligvarubutiker och på storhushållsmarknaden. My Foodie finns i smakerna hallon, blåbär och havtorn.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta