Lidl Sverige utökar sitt sortiment av växtbaserade produkter genom lanseringen av Next Level – ett egenutvecklat, klimatneutralt vegansortiment.
Next Level-produkterna uppges stå för 91 procent mindre koldioxidutsläpp än en konventionell nötköttburgare. Det koldioxidutsläpp som produkterna står för kompenseras av Climate Partners, vilket innebär att Next Level-produkterna lanseras som klimatneutrala.
”Vi vill göra det enklare för de kunder som vill äta klimatsmart. Med lanseringen av Next Level får även de som gillar burgare och köttfärsrätter tillgång till ett klimatneutralt alternativ som smakar riktigt gott”, säger Robert Stekovic, kommersiell direktör på Lidl Sverige.
Det nya sortimentet, som nu lanseras i Sverige, kommer till en början att omfatta burgare och färs. Produkterna har en proteinhalt på 18 procent och är gjorda av svamp samt ärt-, soja- och veteprotein. Smaken, konsistensen och texturen på burgaren och färsen uppges likna kött.
”Under de senaste åren har våra kunder efterfrågat ett större utbud av vegetariska och veganska produkter. Vi har bland annat lanserat en vegansk pizza som blivit omåttligt populär. Nu tar vi nästa steg för att göra alternativ köttkonsumtion ännu mer njutbar. Genom Next Level vill vi erbjuda den allra mest inbitna köttälskaren såväl som den fullfjädrade veganen en riktigt god måltid, säger Robert Stekovic.
Priset på Nex Level burgare och färs ligger på 29,90 kronor.