Lidl lanserar Next Level – ett klimatneutralt vegansortiment

PUBLICERAD: 13 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Lidl Sverige utökar sitt sortiment av växtbaserade produkter genom lanseringen av Next Level – ett egenutvecklat, klimatneutralt vegansortiment.

Next Level-produkterna uppges stå för 91 procent mindre koldioxidutsläpp än en konventionell nötköttburgare. Det koldioxidutsläpp som produkterna står för kompenseras av Climate Partners, vilket innebär att Next Level-produkterna lanseras som klimatneutrala.

”Vi vill göra det enklare för de kunder som vill äta klimatsmart. Med lanseringen av Next Level får även de som gillar burgare och köttfärsrätter tillgång till ett klimatneutralt alternativ som smakar riktigt gott”, säger Robert Stekovic, kommersiell direktör på Lidl Sverige.

Det nya sortimentet, som nu lanseras i Sverige, kommer till en början att omfatta burgare och färs. Produkterna har en proteinhalt på 18 procent och är gjorda av svamp samt ärt-, soja- och veteprotein. Smaken, konsistensen och texturen på burgaren och färsen uppges likna kött.

”Under de senaste åren har våra kunder efterfrågat ett större utbud av vegetariska och veganska produkter. Vi har bland annat lanserat en vegansk pizza som blivit omåttligt populär. Nu tar vi nästa steg för att göra alternativ köttkonsumtion ännu mer njutbar. Genom Next Level vill vi erbjuda den allra mest inbitna köttälskaren såväl som den fullfjädrade veganen en riktigt god måltid, säger Robert Stekovic.

Priset på Nex Level burgare och färs ligger på 29,90 kronor.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta