Coop säljer butiksfastigheter till Cibus Nordic Real Estate

PUBLICERAD: 5 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Coop Butiker och Stormarknader säljer de fastigheter som förvärvades i samband med köpet av Nettos svenska verksamhet. Köparen är det nordiska fastighetsbolaget Cibus Nordic Real Estate som är specialiserat på fastigheter för dagligvarubranschen. Underliggande fastighetsvärde är cirka 1,9 miljarder kronor.

I september meddelade Coop avsikten att sälja de fastigheter som ingick i affären då Nettos svenska verksamhet förvärvades. Cibus Nordic Real Estate kommer nu att köpa hela beståndet som består av 111 butiker.

I butiksfastigheterna driver idag Coop Vardagshandel AB, ett dotterbolag till Coop Butiker och Stormarknader, butiker under både Coop och Nettos varumärke. Butikerna ställs nu om i snabb takt till Coop och planen är att butikerna ska vara Coop under hösten.

Coop kommer att fortsätta driften av butikerna precis som tidigare, men som hyresgäster från och med 10 mars, då Cibus planeras tillträda fastigheterna.

”Det här blir en strategiskt viktig affär för Coop, som innebär att vi kan fokusera helt på vår kärnaffär ­– att driva riktigt vassa dagligvarubutiker, samtidigt ser fram mot ett långsiktigt samarbete med Cibus som är experter på fastigheter inom dagligvarubranschen. Det är också den sista pusselbiten i Nettoaffären som blir mycket positiv för Coop både ur ett finansiellt perspektiv och för att vi på ett snabbt sätt kraftigt har ökat våra marknadsandelar”, säger Christian Wijkström, VD Coop Butiker och Stormarknader.

Med affären tar Cibus sitt första steg in på den svenska marknaden. Företaget äger sedan tidigare 142 fastigheter i Finland med dagligvaruhandelskedjor som ankarhyresgäster. Cibus VD Sverker Källgården beskriver affären som strategiskt viktig och säger i ett pressmeddelande att han ser fram emot ett långvarigt och framgångsrikt samarbete med Coop.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset