Familjeföretaget Fontana Food, med rötter i Cypern, och Norrmejerier satsar på ett samarbete kring Fontanas grillost Grilloumi. Mjölkråvaran ska levereras av norrländska bönder.
”Vi ser verkligen fram emot detta samarbete, som vi tycker förenar det bästa av två världar inom både matkultur och mathantverk. Norrmejerier med sitt gedigna kunnande om osttillverkning, och Fontanas unika erfarenhet kring Halloumi och grillost”, säger Loizos Papadopoulos, VD på Fontana Food.
Samarbetet med Norrmejerier innebär samtidigt att Fontana från och med hösten 2020 kommer att satsa stort på sitt eget varumärke Grilloumi, som nu utökas med en helsvensk grillost baserad på norrländsk mjölkråvara.
För Norrmejerier innebär samarbetet med Fontana Food en utökad satsning på en produkt som ger god avsättning för den norrländska mjölkråvaran och stärkt betalningsförmåga till de norrländska mjölkbönderna.
”Vi ser stora möjligheter i att kunna tillgodose konsumenternas önskan om en helsvensk matlagningsost samtidigt som vi också stärker den norrländska mjölkproduktionen. Vi är verkligen glada över detta samarbete med Fontana Food, ett gediget familjeföretag som delar våra värderingar om att göra goda produkter med hög kvalitet”, säger Anders Fredriksson, VD i Norrmejerier.
Familjeföretaget Fontana Food grundades 1978 av Frixos och Maro Papadopoulos, som kom till Sverige från Cypern vid mitten av 70-talet. Företaget introducerade cypriotisk Halloumi i Sverige på 80-talet och utvecklade Grilloumi 2010.
Loizos Papadopoulos säger att Fontana alltid kommer att vara stolt över sina cypriotiska rötter och nationalosten Halloumi, men att man nu väljer att komplettera sitt sortiment av matlagningsost med en svensktillverkad variant.
”Vi möter den ökade efterfrågan på både grillost och svenskproducerat och välkomnar därför med glädje detta helsvenska alternativ till Fontana-familjen.”