Honungsbin bidrar till allt större ekonomiska värden

PUBLICERAD: 25 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Albin Andersson

Det ekonomiska värdet av honungsbinas pollinering har ökat med 85 procent – till mellan 315 och 641 miljoner kronor – sedan 2009. Det visar Jordbruksverkets rapport ”Det ekonomiska värdet av honungsbin i Sverige”.

Det ökade värdet beror främst på en ökning av arealen med höstraps, klöverfrö och åkerböna samt en ökning av pris och skördenivå i många arter av frukt och bär. 75 procent av pollineringens ekonomiska värde härrör från tre grödor: äpplen, jordgubbar och oljeväxter. I beräkningarna används priserna som biodlaren, lantbrukaren eller trädgårdsodlaren erhåller för sina produkter innan förädling.

”Det är glädjande att honungsbinas värde i lantbruket har ökat men vi saknar fortfarande pollinerande insekter i slättbygden för att vi ska uppnå en optimal pollinering av våra grödor”, säger Thorsten Rahbek Pedersen, enhetschef för rådgivningsenheten söder.

Även mängden och värdet av honungs- och vaxproduktionen i Sverige har ökat markant. Betydligt fler biodlare och högre vax- och honungspris har bidragit till att värdet har ökat från 117-135 miljoner kronor 2009 till 323-343 miljoner kronor 2019.

”Det är tillfredsställande och visar på det kraftigt ökade intresset för biodling. Biodlarna bidrar till målen i livsmedelsstrategin om en ökande hållbar matproduktion”, säger Björn Gustavsson, rådgivare inom biologisk mångfald och bihälsa på Jordbruksverket.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx