Nordic Choice Hotels lanserar en burgare av svenskodlade baljväxter, som ska ”locka den mest kräsna hamburger-gourmeten”.
”Våra gäster älskar hamburgare. Oavsett vad vi sätter upp på menyn så kan inget hota den. Men som hotellkedja så vill vi utmana våra gäster och få dem att upptäcka nya livsmedel som de annars inte skulle testa. Vår nya baljväxtburgare är ett sådant exempel”, säger Fredrik Blomberg, Nordic Choice Hotels Director of Food & Beverage.
Den nya baljväxtburgaren kommer under våren att introduceras på Nordic Choice Hotels restauranger i Sverige. Den uppges ha flera fördelar, både ur ett miljö- och hälsoperspektiv, jämfört med en köttbaserad hamburgare. Samtliga råvaror – baljväxter, svamp, havre och camelinafrön – är odlade i Sverige, burgaren innehåller 86 procent omättat fett och är rik på fiber.
”Vi har en tydlig målsättning inom Nordic Choice Hotels att minska vår egna klimatbelastning men också att göra det enkelt för våra gäster att göra medvetna och hållbara val. Det är enkelt att erbjuda alternativ men det kräver extra engagemang och insatser för att utmana en så etablerad maträtt som hamburgare. Det här är mat som inte bara gör magen glad utan också vår omvärld”, säger Harald Bjugstad-Holm, Nordic Choice Hotels Director of Sustainability.
Baljväxtfärsen har utvecklats på Torsåker gård, Axfoundations testgård och utvecklingscentrum för framtidens hållbara livsmedel.