Garants färska örter slopar 20 ton plast

PUBLICERAD: 24 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Axfood plastbantar sitt sortiment av färska örter från det egna varumärket Garant med drygt 20 ton. Plasten blir tunnare, återvinningsbar eller tas bort.

”Vi går igenom sortimentet steg för steg för att se var vi kan plastbanta genom att ta bort eller minska mängden förpackningsmaterial. Många små förändringar gör tillsammans stor skillnad”, säger Karin Grönskog, förpackningsutvecklare på Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag.

I och med att krukorna och trågen till Garants färska örter byts från svart till ljusgrön plast av polypropen fungerar de i materialåtervinningen. Dessutom tunnas materialet ut så att cirka 18 ton mindre plast behöver användas varje år.

Under våren fortsätter plastbantningen när Garant lanserar tre nya färska ekologiska örter. Istället för plast kommer förpackningsmaterialet att bestå av naturfiberformar, pappersstrutar och papptråg. På så sätt sparas ytterligare cirka 2,5 ton plast årligen.

Plastbantningen är en del av den plaststrategi som Axfood antog förra året. Till 2025 ska den totala mängden plast i den egna verksamheten minska med 25 procent. Dessutom ska alla förpackningar till de egna märkesvarorna gå att materialåtervinna inom två år och endast förnyelsebar och återvunnen råvara användas till 2030.

”I första hand vill vi byta ut plasten mot andra material. När det inte är möjligt försöker vi att reducera mängden plast genom att minska eller tunna ut”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

”Det är viktigt att komma ihåg att plasten ibland behövs för att skydda och bevara maten. Därför arbetar vi efter devisen ”rätt plast på rätt plats”.”

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Senaste nytt

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc