Unga säger nej till enbart vegetarisk mat i skolan

PUBLICERAD: 14 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari


I årets Ungdomsbarometer svarar 82 procent av ungdomarna i högstadiet och gymnasiet nej på frågan om all mat i skolan ska vara vegetarisk. Endast 12 procent anser att all mat som serveras ska vara vegetarisk. 

Även fyra av tio som definierar sig som vegetarianer säger nej till enbart vegetarisk mat i skolan.

”Vi ser att andra värden, som att maten ska vara hållbart producerad och klimatsmart, är viktigare för unga än att det nödvändigtvis alltid måste vara vegetariskt. Ungas primära sätt att förhålla sig till kost är till exempel att äta svenskproducerat i möjligaste mån. På två år har andelen unga som i första hand väljer svenskt ökat från 32 procent till 44 procent”, säger Sara Fröhling Lind, livsstilsexpert på Ungdomsbarometern.

För många unga är det en självklarhet att ställa krav på maten som serveras i skolan, utifrån de preferenser man har kring kosten, till exempel svenskproducerat kött eller mer ekologisk mat. Maten ska också vara ätbar och god, vilket är en annan viktig aspekt.

För Svenskt Kött är det viktigt att följa resultaten i Ungdomsbarometern, säger VD Isabel Moretti:

”Det blir vanligare att skolor tar ställning för klimatet genom att enbart servera vegetarisk mat. Här tror vi att ungdomar faktiskt har bättre koll på läget när de i stället lägger större vikt vid hur maten är producerad, inte vilken slags mat det är. Samhället har också en stor utmaning generellt om man tittar på resultatet från undersökningen. Det är en mycket olycklig signal vi får från dagens unga att de önskar att skolmaten ska vara ätbar, vilket de uppenbarligen inte tycker att den är idag. Det serveras mycket mat i våra skolkök som skolungdomar inte äter upp. Det är varken bra för ungas hälsa eller miljön. Här krävs uppenbart ett omtag”, säger Isabel Moretti.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1