Försäljningen av Fairtrade-märkt fortsätter att öka

PUBLICERAD: 3 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Försäljningen av Fairtrade-märkt bomull och kakao ökar. Bomullsodlare från Chetna Organic, Indien, och kakaoodlare från CANN i Elfenbenskusten. Foto: Didier Gentilhomme och Éric St-Pierre.

Den globala försäljningen av Fairtrade-märkta produkter fortsatte att öka under 2018 och nådde 9,8 miljarder euro, visar siffror från Fairtrade International, vilket motsvarar över 100 miljarder svenska kronor.

Fairtrade fortsatte att växa bland både företag och odlare. Cirka100 000 fler odlare valde att Fairtrade-certifiera sig under 2018, något som välkomnas av Fairtrade Sveriges VD Cecilia Ceder.

”Det är glädjande att intresset för hållbarhet är starkt. Vårt mål är en världshandel där alla människor kan leva på sin inkomst och få sina mänskliga rättigheter respekterade. Ju fler som väljer Fairtrade, desto närmare kommer vi den verkligheten”, säger Cecilia Ceder.

Fairtrade-certifierad bomull var den råvara som ökade allra mest under året – med 27 procent. Fairtrade-märkta kakaoprodukter ökade med över 20 procent, bland annat tack vare Fairtrades ingrediensprogram, som möjliggör för företag att i större utsträckning använda Fairtrade-certifierad kakao i sammansatta produkter, som glass, godis och bakverk.

Inom vissa kategorier, som kaffe, har dock ökningen av Fairtrade stabiliserats. Samtidigt sjönk världsmarknadspriset på kaffe till det lägsta på tolv år – och fortsatte att sjunka även in i 2019. Fairtrades minimipris på kaffe är just nu dubbelt så högt som världsmarknadspriset.

”Här har vi alltså en produkt där vi ser vilken enorm skillnad Fairtrade gör för odlarna. Men för att kunna fortsätta göra det behöver volymerna öka. Därför är det viktigt att svenska konsumenter fortsätter att välja Fairtrade-märkt kaffe”, säger Cecilia Ceder.

Idag är var nionde kopp kaffe som säljs i Sverige Fairtrade-märkt.

Fairtrade-märka produkter säljs i dag i 158 länder och det finns över 35 000 produkter att välja mellan. Försäljningssiffrorna för 2019 är ännu inte kända.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3