Två av tre vill förändra sina matvanor under 2020

PUBLICERAD: 15 januari 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Coops Matometer har med hjälp av Demoskop frågat en representativ grupp på 1 012 svenskar om de kommer att ändra sina matvanor 2020. Samma undersökning gjordes även inför förra årsskiftet. Årets resultat visar att en majoritet av svenskarna (65 procent) kommer att ändra sina matvanor 2020 (69 % av kvinnorna och 60 % av männen).

Det man vill göra i första hand är att äta mer hälsosamt, vilket mer än var fjärde tillfrågad har svarat. Det är en förändring jämfört med förra årets resultat, där äta mindre sötsaker var mest populärt. Det är i år den tredje mest populära förändringen, fast andelen som svarat det alternativet är lika stor i år som förra året. Att äta mer grönsaker hamnar i år på andra plats och ökar i popularitet jämfört med förra årets undersökning.

Det är främst yngre personer, 16-25 år, som är mest intresserade av att förändra sina matvanor 2020 (76 procent). De som i minst utsträckning tänker förändra något är personer i åldern 66-75, (49 procent). Undersökningen visar även att män i första hand (25 procent) vill äta mer hälsosamt 2020, samtidigt som en lika stor andel kvinnor i första hand svarat att de vill äta mer hälsosamt och äta mindre sötsaker (31 procent).

Topp 5 svenska befolkningen 2020 (2019)
1 Äta mer hälsosamt 28% (17%)
2 Äta mer grönsaker 26% (17%)
3 Äta mindre sötsaker 25 % (25%)
4 Äta mer frukt 19% (11%)
5 Äta mer vegetarisk kost 18% (11%)

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd