Två av tre vill förändra sina matvanor under 2020

PUBLICERAD: 15 januari 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Coops Matometer har med hjälp av Demoskop frågat en representativ grupp på 1 012 svenskar om de kommer att ändra sina matvanor 2020. Samma undersökning gjordes även inför förra årsskiftet. Årets resultat visar att en majoritet av svenskarna (65 procent) kommer att ändra sina matvanor 2020 (69 % av kvinnorna och 60 % av männen).

Det man vill göra i första hand är att äta mer hälsosamt, vilket mer än var fjärde tillfrågad har svarat. Det är en förändring jämfört med förra årets resultat, där äta mindre sötsaker var mest populärt. Det är i år den tredje mest populära förändringen, fast andelen som svarat det alternativet är lika stor i år som förra året. Att äta mer grönsaker hamnar i år på andra plats och ökar i popularitet jämfört med förra årets undersökning.

Det är främst yngre personer, 16-25 år, som är mest intresserade av att förändra sina matvanor 2020 (76 procent). De som i minst utsträckning tänker förändra något är personer i åldern 66-75, (49 procent). Undersökningen visar även att män i första hand (25 procent) vill äta mer hälsosamt 2020, samtidigt som en lika stor andel kvinnor i första hand svarat att de vill äta mer hälsosamt och äta mindre sötsaker (31 procent).

Topp 5 svenska befolkningen 2020 (2019)
1 Äta mer hälsosamt 28% (17%)
2 Äta mer grönsaker 26% (17%)
3 Äta mindre sötsaker 25 % (25%)
4 Äta mer frukt 19% (11%)
5 Äta mer vegetarisk kost 18% (11%)

 

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx