Mjölkdrickandet minskar medan filätandet ökar

PUBLICERAD: 13 december 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Svenskarna äter allt mer fil och yoghurt. Foto: Arla|Källa: Jordbruksverket|Källa: Jordbruksverket

Med Jordbruksverkets årliga statistik över livsmedelskonsumtionen går det nu att följa utvecklingen från 1960-talet fram till 2018.

Statistiken visar att konsumtionen av mjölk har minskat med 55 procent sedan 1980, från 162 liter till 73 liter per person 2018. Däremot har konsumtionen av syrade produkter, som yoghurt och fil, ökat från 23 liter till 29 liter per person. Även konsumtionen av ost har ökat från 14 kilo till 19 kilo per person.

Totalkonsumtionen av kött har ökat med 32 procent sedan 1980, men började minska 2016. Konsumtionen av fjäderfäkött har ökat mest av de olika köttslagen. Totalkonsumtionen av fjäderfäkött är mer än fyra gånger högre per person 2018 jämfört med 1980. Även totalkonsumtionen av köksväxter, som exempelvis morötter, tomater och inlagd gurka, har ökat med 88 procent under samma period.

Förenklat kan konsumtionen uttryckas som produktion + import – export delat med medelbefolkningen. Syftet med statistiken handlar mer om att följa konsumtionsutvecklingen på lång sikt än att redovisa exakta siffror för specifika livsmedel under enskilda år.

Läs mer i det Statistiska meddelandet Livsmedelskonsumtion och näringsinnehåll 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1