Coca-Cola övergår till återvunnen plast för PET-flaskor

PUBLICERAD: 20 november 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Sverige blir den första marknaden i världen när Coca-Cola går över till 100 procent återvunnen plast för hela sitt lokalproducerade PET-sortiment. Omställningen påbörjas under första kvartalet 2020 och avser alla PET-flaskor som produceras i Jordbro. Förändringen innebär en minskad användning av nytillverkad plast med cirka 3 500 ton per år. 

Genom att byta till förpackningar av 100 procent återvunnen plast vill Coca-Cola bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi där alla förpackningar samlas in, återanvänds eller återvinns. Att öka andelen återvunnet material i förpackningar är ett effektivt sätt att minska dess koldioxidavtryck.

”Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Coca-Cola i Sverige vill vara med och bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi. Nu tar vi ett stort steg när vi som första marknad i världen går över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen”, säger Sofie Eliasson Morsink, VD Coca-Cola European Partners Sverige AB.

Övergången till 100 procent återvunnen plast för PET-flaskor avser varumärkena Coca-Cola, Fanta, Sprite samt Bonaqua och omfattar omkring 40 olika varianter. Användningen av nytillverkad plast minskar därmed med omkring 3 500 ton per år. Det innebär att CO2-utsläppen minskar med 25 procent per år jämfört med innan övergången, då portföljen bestod av omkring 40 procent återvunnen plast.

Flaskans kork och etikett tillverkas av andra återvinningsbara material som återvinns.

Coca-Cola har globalt en ambition att samla in varje flaska som sätts på marknaden. Respektive marknad uppmuntras att gå längre och snabbare fram utefter lokala förutsättningar.

”Sverige ligger i framkant på flera områden inom förpackningar och hållbarhet och har genom Returpack en insamlingsmodell i världsklass. Det är en stor bidragande orsak till att vi nu kan göra den här omställningen. Som en stor aktör har vi ett ansvar att bidra till en cirkulär ekonomi inom dryckesindustrin”, säger Sofie Eliasson Morsink.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland