Green Weeks ska rädda 200 000 kilo mat

PUBLICERAD: 19 november 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Nu lanseras Green Weeks som ett svar på Black Friday. I en gemensam satsning ska Matsmart och några av Sveriges största matproducenter rädda 200 000 kilo mat. 

De gröna veckorna, som pågår mellan den 18 november och den 1 december, är resultatet av att 16 producenter har dammsugit sina lager efter produkter som är i behov av räddning. Det kan handla om byte av förpackningar eller design, att bäst före-datumet är för kort för att säljas till ”vanliga” butiker eller säsongsvaror som inte hunnit bli sålda via de vanliga kanalerna.

Totalt ska 200 000 kilo mat räddas – ett högt men inte ouppnåeligt mål eftersom räddningsaktionen kombineras med höga rabatter på populära produkter från välkända varumärken. Intresset bland landets producenter har varit stort, berättar Matsmarts VD Karl Andersson:

”Green Weeks handlar om att fynda hållbart. De producenter vi samarbetar med under Green Weeks arbetar alla med tydliga mål kring hållbarhet och hur de ska minska sitt matsvinn. Tillsammans med kunderna, som räddar maten, är producenterna de verkliga hjältarna.

”Under de veckor som Green Weeks pågår är många människor köpsugna, inte minst i samband med Black Friday. Vi tror att väldigt många tilltalas av möjligheten att handla grönt och hållbart samtidigt som de gör riktiga fynd.”

Producenterna som deltar i Green Weeks:
Alpro, Arla, Bonduelle, Cloetta, Coca-Cola European Partners, Dr. Oetker, Lantmännen Cerealia, Midsona, Nestlé, Orkla Care Sverige, Orkla Confectionery & Snacks Sverige, Orkla Foods Sverige, Reckitt Benckiser, Spendrups, Toms och Unilever.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1