Nu lanseras Green Weeks som ett svar på Black Friday. I en gemensam satsning ska Matsmart och några av Sveriges största matproducenter rädda 200 000 kilo mat.
De gröna veckorna, som pågår mellan den 18 november och den 1 december, är resultatet av att 16 producenter har dammsugit sina lager efter produkter som är i behov av räddning. Det kan handla om byte av förpackningar eller design, att bäst före-datumet är för kort för att säljas till ”vanliga” butiker eller säsongsvaror som inte hunnit bli sålda via de vanliga kanalerna.
Totalt ska 200 000 kilo mat räddas – ett högt men inte ouppnåeligt mål eftersom räddningsaktionen kombineras med höga rabatter på populära produkter från välkända varumärken. Intresset bland landets producenter har varit stort, berättar Matsmarts VD Karl Andersson:
”Green Weeks handlar om att fynda hållbart. De producenter vi samarbetar med under Green Weeks arbetar alla med tydliga mål kring hållbarhet och hur de ska minska sitt matsvinn. Tillsammans med kunderna, som räddar maten, är producenterna de verkliga hjältarna.
”Under de veckor som Green Weeks pågår är många människor köpsugna, inte minst i samband med Black Friday. Vi tror att väldigt många tilltalas av möjligheten att handla grönt och hållbart samtidigt som de gör riktiga fynd.”
Producenterna som deltar i Green Weeks:
Alpro, Arla, Bonduelle, Cloetta, Coca-Cola European Partners, Dr. Oetker, Lantmännen Cerealia, Midsona, Nestlé, Orkla Care Sverige, Orkla Confectionery & Snacks Sverige, Orkla Foods Sverige, Reckitt Benckiser, Spendrups, Toms och Unilever.