Nya smakvariationer lyfter dryckesförsäljningen

PUBLICERAD: 11 november 2019
UPPDATERAD: 21 februari

I början av nästa år kommer Coca-Cola Zero Sugar Raspberry till Sverige.

Dryckeskategorin fortsätter att växa i Sverige. En av de tydligaste trenderna är att smakvariationer driver värdeutvecklingen och påverkar försäljningen av bassortimentet på ett positivt sätt.

Det skriver Coca-Cola, som har lanserat flera nya smaker av sin sockerfria Coca-Cola Zero Sugar de senaste åren. Under september såldes till exempel 100 000 flaskor av det senaste tillskottet Coca-Cola Zero Sugar Cinnamon, samtidigt som Coca-Cola Zero Sugar Peach bidrog med närmare 16 miljoner i värde under april till och med september i år.

”Smakvariationer är väldigt viktiga för att attrahera nya konsumenter. Det syns tydligt i våra senaste lanseringar att nya smaker hjälper hela kategorin att växa och driva värde, utan att inverka negativt på försäljningen av våra basprodukter”, säger Samantha Walker, marknadsdirektör Coca-Cola European Partners i Sverige.

I kommande lanseringar syns bland att annat den nya smaken hallon, som är en populär smak bland svenskar, särskilt bland tonåringar och unga vuxna. Smaken växer inom flera olika segment, inte minst inom alkoholfria drycker. Lanseringen av Coca-Cola Zero Sugar Raspberry äger rum under första veckan 2020.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206