Dryckeskategorin fortsätter att växa i Sverige. En av de tydligaste trenderna är att smakvariationer driver värdeutvecklingen och påverkar försäljningen av bassortimentet på ett positivt sätt.
Det skriver Coca-Cola, som har lanserat flera nya smaker av sin sockerfria Coca-Cola Zero Sugar de senaste åren. Under september såldes till exempel 100 000 flaskor av det senaste tillskottet Coca-Cola Zero Sugar Cinnamon, samtidigt som Coca-Cola Zero Sugar Peach bidrog med närmare 16 miljoner i värde under april till och med september i år.
”Smakvariationer är väldigt viktiga för att attrahera nya konsumenter. Det syns tydligt i våra senaste lanseringar att nya smaker hjälper hela kategorin att växa och driva värde, utan att inverka negativt på försäljningen av våra basprodukter”, säger Samantha Walker, marknadsdirektör Coca-Cola European Partners i Sverige.
I kommande lanseringar syns bland att annat den nya smaken hallon, som är en populär smak bland svenskar, särskilt bland tonåringar och unga vuxna. Smaken växer inom flera olika segment, inte minst inom alkoholfria drycker. Lanseringen av Coca-Cola Zero Sugar Raspberry äger rum under första veckan 2020.