Coop etablerar en extern innovationsplattform som ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och möjlighet att testa sina affärsidéer skarpt i Coops verksamhet. Första partner till innovationsplattformen blir Norrsken Foundation.
Den externa innovationsplattformen är ett led i Coops omorganisation för att stödja företagets digitaliseringsresa. Utöver ett innovationsteam kommer plattformen på sikt att bestå av flertalet strategiska partners och entreprenörer som tillsammans tar fram och testar nya innovationer. Coop ska stötta entreprenörer i olika skeden med mentorskap, kapital, delning av data likväl som med tillgång till Coops kanaler.
Den första strategiska partnern till plattformen är den Stockholms-baserade stiftelsen Norrsken Foundation, som har ett tydligt fokus på hållbarhet. Tillsammans ska Coop och Norrsken bland annat skapa ett skräddarsytt pilotprogram för entreprenörer inom food tech och detaljhandel med hållbarhet som ledstjärna.
”Coop är väldigt glada över att knyta Norrsken till oss som första partner till vår innovationsplattform. Tillsammans med Norrsken ska vi hjälpa entreprenörer att förverkliga sina affärsidéer och bygga sina företag samtidigt som innovationerna kommer våra medlemmar och kunder till godo”, säger Magnus Johansson, VD Coop Sverige AB.
Som ett första steg i samarbetet går Coop in som sponsor till Norrskens Impact Week 16-19 september, där Coop lyfter fram ett antal matinnovatörer och entreprenörer samt säkrar att deltagarna får hälsosam hållbar mat i samband med evenemanget.
”Vi är oerhört stolta över vårt partnerskap med Coop. Mat är otroligt spännande just nu och ett område där konsumenterna själva kan ta tydlig ställning i vardagen genom att göra hållbara val. Från Norrskens sida ser vi hur det kokar inom hela food tech-segmentet, med spännande startups inom allt från produktion via distribution till återvinning”, säger Funda Sezgi, Chief Operating Officer på Norrsken.