I år har Blossa hittat inspiration i ett tropiskt landskap mitt i Stilla havet – Hawaii. Smaksättningen är passionsfrukt och hibiskusblomma, som avslutas med subtila toner av kaffe och kokos.
”Blossa har sedan 2011 rest runt i världen för att utveckla nya smaker till årgångsglöggen. I år har vi rest ända till Hawaii – närmare bestämt ön Oahu för att finna inspiration. I Blossa 19 Aloha ger passionsfrukt en tropisk sötma och som balanseras av hibiskusblommans fruktiga syra. De lätta tonerna av kaffe och kokos smälter nästintill samman och ger glöggen en spännande twist. I sin helhet är glöggen fruktig och frisk och gifter sig väl med Blossas traditionella glöggkryddor”, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.
Flaskans färg ska föra tankarna till den rosaröda hibiskusblomman och de färgglada rosa korallerna som färgsätter reven som omringar Hawaiiöarna. Hibiskusblomman återfinns även i mönstret som pryder flaskan och efterliknar 50-talets hawaiiskjortor. Siffrornas blågröna färg ska påminna om havet och den påtagliga surfingkulturen, medan korken symboliserar kokosnötens färg och textur. Bakom designen står Scandinavian Design Group, som har arbetat med Blossas årgångsglögg sedan starten av smakresan år 2011.
Blossa 19 Aloha finns i Systembolagets beställningssortiment från den 11 september. Den har en alkoholhalt på 15 procent och priset är 119 kronor för 750 ml.