Löfbergs har lyckats halvera sin klimatpåverkan

PUBLICERAD: 6 september 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Kafferosteriet Löfbergs har minskat sina utsläpp av växthusgaser med 50 procent per producerat ton kaffe jämfört med basåret 2005. Målet var en minskning med 40 procent före år 2020, vilket nu har överträffats.

Två åtgärder som har bidragit till de halverade utsläppen är minskat flygande och en ökande andel biogasol. Det skriver Löfbergs i ett pressmeddelande.

”En milstolpe som visar hur viktigt det är att sätta konkreta mål för sitt hållbarhetsarbete. Idag är vårt rosteri i Karlstad ett av Europas mest effektiva med koldioxidutsläpp som är mindre än 0,1 ton per producerat ton kaffe”, säger Eva Eriksson, kvalitets- och hållbarhetsdirektör på Löfbergs.

Inom kort presenteras Löfbergs Hållbarhetsredovisning 2018/2019, där kafferosteriet berättar om fler framsteg på hållbarhetsområdet

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Rött ljus för Östersjöströmming och torsk från Barents hav

Strömmingen i Östersjön får rött ljus i WWF:s Fiskguiden 2023 på grund av överfiske och krympande bestånd.
fiskguiden

Bryggkaffet favorit hos 7-Elevens kaffekunder

7-Eleven har kartlagt svenska storstadsbors kaffekonsumtion inför den internationella kaffedagen den 1 oktober.
7-Eleven bild

Nudging-projekt på Ica ska få fler att välja ekologiskt

Under oktober kommer ett antal Ica-butiker att jobba med så kallad nudging för att få kunderna att välja ekologiskt.
nudging

Fyra färdiga plockbrickor från Ridderheims

Ridderheims utvecklar sitt plockmatskoncept med färdiga plockbrickor i fyra smaker.
Unknown