Varannan svensk har försökt minska sitt matsvinn

PUBLICERAD: 3 september 2019
UPPDATERAD: 21 februari


En majoritet av svenskarna (56 procent) anger att de aktivt har försökt minska sitt matsvinn under det senaste halvåret. Bland kvinnor är andelen två tredjedelar (66 procent). Det visar en färsk undersökning Kantar-Sifo gjort på uppdrag av Axfood.

Miljöskäl anges som den främsta orsaken till att försöka minska sitt matsvinn. Det anger 42 procent. Därefter följer ”etiska skäl” som att det är fel att slänga mat, något som 37 procent uppger. Undersökningen visar på stora skillnader mellan olika åldersgrupper. Bland äldre (56-79 år) är de etiska skälen långt viktigare än miljöhänsynen, medan personer under 35 år rankar miljöhänsyn högst.

Det vanligaste sättet som svensken minskat sitt matsvinn på är att använda resterna till en matlåda (61 procent), följt av att frysa in maten (54 procent) och genom bättre planering av matinköpen (47 procent).

Bland de 37 procent som svarar att de inte aktivt har försökt minska sitt matsvinn, anges främst argumentet att man inte kan minska sitt matsvinn mer än vad man redan gjort. Även här visar undersökningen på stora generationsskillnader. 83 procent i åldersgruppen 56-79 år anger att de redan har minskat sitt matsvinn så mycket som det går, bland dem under 35 år är andelen bara 43 procent.

Dessutom anger 46 procent att de avser att försöka minska sitt matsvinn eller minska det ytterligare under det kommande halvåret.

Axfood-koncernen totala matsvinnsandel ligger på cirka 1,5 procent. Målet är att halvera matsvinnet till 2025 (basår 2015).

”Matsvinn är ett av våra mest prioriterade områden inom hållbarhetsarbetet. Det är därför glädjande att de olika initiativ som tas inom företaget för att minska svinnet ger resultat”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Undersökningen genomfördes 14-20 augusti 2019 i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade riksrepresentativa panel. Totalt genomfördes 1051 intervjuer.

Senaste nytt

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx