Mackmyra lanserar världens första AI-whisky – Intelligens

PUBLICERAD: 30 augusti 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Svenska whiskydestilleriet Mackmyra lanserar den första whiskyn skapad av artificiell intelligens, AI. Whiskyn, som heter Intelligens, är resultatet av ett samarbete mellan Mackmyra och det finska teknikbolaget Fourkind, som baseras på Microsoft Azure.

Mackmyra har försett Fourkind med sina 75 olika whiskyrecept och kompletterat med kundomdömen, recensioner, ratings, medaljer, utvärderingar och betyg. Utifrån dessa rådata har Fourkind byggt en AI-modell som har genererat nya receptförslag.

”Algoritmer har inte sinnen, så vi behöver ett nytt tillvägagångssätt för att förstå något så komplicerat som whisky. Även om de saknar mänsklig expertis, kan vi lära maskiner att förstå vilka element tidigare recept och produkter är gjorda av och hur de uppfattas och rankas av kunder och experter”, säger Jarno Kartela, Fourkind.

Intelligens är en single malt whisky med gyllene gul färg och smak av vanilj, ektoner, citrus och päron. Den lanseras på Systembolaget från och med 3 september.

”Intresset har varit enormt och det ska bli intressant att höra vad både whiskydrickare och teknikintressenter tycker om smaken”, säger Angela D’Orazio, Master Blender på Mackmyra.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1