Visit Sweden hjälper matföretag att profilera hållbarhet

PUBLICERAD: 22 augusti 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Utländska turister vill gärna veta mer om sin måltidsupplevelse i Sverige. Foto: Miriam Preis

Nu lanserar Visit Sweden tillsammans med Visita en webbaserad utbildning för företag inom måltidsturism över hela landet, som ska hjälpa företagen att lyfta fram sina initiativ för hållbarhet. Det kan till exempel handla om minskat matsvinn eller samarbete med lokala leverantörer.

Den digitala utbildningen genomförs som en självstudie och tar cirka 40 minuter.

”Vi vill att utbildningen ska vara ett handfast redskap som peppar företagen att göra sin omsorg om människor och miljö mer synlig för gästerna, något som vi ofta hör att utländska turister vill ta del av. Det stärker vår gemensamma berättelse om Sverige. Det finns många fantastiska och genuina matupplevelser i Sverige som också gör gott för sin omgivning”, säger Ewa Lagerqvist, VD för Visit Sweden.

Många utländska turister, som besöker Sverige, har ett växande miljöengagemang och vill veta hur upplevelsen påverkar miljön och det lokala samhället, något som även gäller mat och dryck.

För att utbildningen enklare ska kunna användas i den egna verksamheten delar tre svenska företag, Wayne´s Coffee, Lammet & Grisen och gotländska Stelor, med sig av exempel på hur de har synliggjort sitt hållbarhetsarbete.

”Restauranger och andra besöksnäringsföretag är redan duktiga på hållbarhetsarbete, men många kan utveckla kommunikationen till gästerna. Idag väntar sig många konsumenter att företag visar en vilja att ta ansvar för sin påverkan på omvärlden. Den här utbildningen är ett enkelt, konkret verktyg som restauranger och andra företag kan göra steg för steg i mobilen. Vi hoppas och uppmanar till att så många som möjligt tar chansen att genomföra den”, säger Caroline Strindmar, hållbarhetsstrateg på Visita.

Utbildningen är en del av den fyraåriga satsning på måltidsturism, som Visit Sweden driver tillsammans med regionala turistorganisationer med finansiering via Landsbygdsprogrammet. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita och Futerra, en byrå som är specialiserad på hållbarhetskommunikation, är strategiska experter i projektet.

Vilka kulinariska upplevelser vill utländska turister göra i Sverige?
(andel av respondenterna i %)

Traditionell svensk mat och dryck (49%)
Lokala matmarknader och saluhallar (42%)
Caféer (34%)
Gårdsbutiker eller producenter av lokala råvaror (31%)
Restauranger som erbjuder ett internationellt kök (29%)
Pubar och barer (28%)
Mat- och dryckesfestivaler (27%)
Bryggerier, destillerier eller musterier (26%)
Exklusiva restauranger (21%)
Äta hemma hos lokalbefolkningen (17%)
Lära mig laga den lokala maten (15%)

Källa: Visit Swedens analyser av målgruppen Den globala resenären 2018 i sju länder.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta