Investmentbolaget Blue går in som majoritetsägare i matvarukedjan Paradiset. Det innebär att Paradisets ändrar sin affärsstrategi och etablerar sig utanför den ekologiska dagligvaruhandeln för att bli en huvudaktör med ett holistiskt perspektiv inom hållbarhet, mat och hälsa.
Tidigare i veckan berättade livsmedelsnyheter.se om Paradisets samarbete med Midsona. Anders Jacobson, Blues grundare och VD, säger att samarbetet med Midsona är det första konkreta steget i Paradisets nya riktning:
”Beslutet av Paradiset och Midsona att lansera det nya gemensamma varumärket ”Everyday by Paradiset” fastställer en ny era för företaget och kommer att påskynda utvecklingen av en rad nya Paradiset-produkter som kommer att lanseras på den nordiska marknaden.”
Anders Jacobson säger att Blues investering i Paradiset återspeglar den snabbt ökande efterfrågan hos allmänheten för produkter som positivt bidrar till en hållbar hälsa, såväl för människor som för planeten, och motiveras av en ambition att driva strategisk tillväxt inom noga utvalda vertikaler.
Blue, som är ett investmentbolag och en katalysator för entreprenörskap och innovation med fokus på vatten, förnybar energi och hållbar materialinnovation, har tidigare använt sig av liknande tillvägagångssätt med sitt innehav i vattenteknikföretaget Bluewater, där investeringar i likasinnade företag i USA, Spanien och Sydafrika har gjorts för att dra fördelar av ömsesidig expertis och marknadsposition.
”Vi ser partnerskapet mellan Paradiset och Midsona som ett första steg för att skapa en liknande hub inom mat och hälsa, som startar i Norden och sedan växer globalt”, säger Anders Jacobson.
”Blue delar vår vision att ge konsumenterna ett mer miljövänligt val genom att erbjuda dem en fullständig shoppingupplevelse där de kan hitta hälsosamma, naturliga, etiska och hållbara livsmedel och hälso- och skönhetsartiklar,” säger Johannes Cullberg, Paradisets grundare och VD.