Investmentbolaget Blue ny majoritetsägare i Paradiset

PUBLICERAD: 20 juni 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Paradisets livsmedelsbutik på Södermalm.

Investmentbolaget Blue går in som majoritetsägare i matvarukedjan Paradiset. Det innebär att Paradisets ändrar sin affärsstrategi och etablerar sig utanför den ekologiska dagligvaruhandeln för att bli en huvudaktör med ett holistiskt perspektiv inom hållbarhet, mat och hälsa.

Tidigare i veckan berättade livsmedelsnyheter.se om Paradisets samarbete med Midsona. Anders Jacobson, Blues grundare och VD, säger att samarbetet med Midsona är det första konkreta steget i Paradisets nya riktning:

”Beslutet av Paradiset och Midsona att lansera det nya gemensamma varumärket ”Everyday by Paradiset” fastställer en ny era för företaget och kommer att påskynda utvecklingen av en rad nya Paradiset-produkter som kommer att lanseras på den nordiska marknaden.”

Anders Jacobson säger att Blues investering i Paradiset återspeglar den snabbt ökande efterfrågan hos allmänheten för produkter som positivt bidrar till en hållbar hälsa, såväl för människor som för planeten, och motiveras av en ambition att driva strategisk tillväxt inom noga utvalda vertikaler.

Blue, som är ett investmentbolag och en katalysator för entreprenörskap och innovation med fokus på vatten, förnybar energi och hållbar materialinnovation, har tidigare använt sig av liknande tillvägagångssätt med sitt innehav i vattenteknikföretaget Bluewater, där investeringar i likasinnade företag i USA, Spanien och Sydafrika har gjorts för att dra fördelar av ömsesidig expertis och marknadsposition.

”Vi ser partnerskapet mellan Paradiset och Midsona som ett första steg för att skapa en liknande hub inom mat och hälsa, som startar i Norden och sedan växer globalt”, säger Anders Jacobson.

”Blue delar vår vision att ge konsumenterna ett mer miljövänligt val genom att erbjuda dem en fullständig shoppingupplevelse där de kan hitta hälsosamma, naturliga, etiska och hållbara livsmedel och hälso- och skönhetsartiklar,” säger Johannes Cullberg, Paradisets grundare och VD.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc