Paul Svensson vill göra ny mat av Coops matsvinn

PUBLICERAD: 18 juni 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Från vänster: Paul Svensson, grundare Retired Hen, Åsa Sandberg, projektledare Coop, Åsa Wickholm, chef Egna Varumärken Coop och Ruth Osborne, delägare Retired Hen.

Varje dag får en butik varor över som inte går att sälja. Det kan vara ett datum som har passerats, en frukt som har tappats i golvet eller en förpackning som har gått sönder. Oftast går den här maten att äta och Coop har därför gett företaget Retired Hen uppdraget att undersöka om det går att skapa nya livsmedel av matsvinn.

Bakom företaget Retired Hen finns den välkända kocken Paul Svensson, Ruth Osborne, expert på matsvinn, och affärsutvecklaren Marcus Majewski. De har tidigare visat att det är fullt möjligt att skapa fantastisk ny mat av sådant som annars slängs. Under sommaren och hösten i fjol drev de popup-restaurangen ReTaste, som bjöd på gourmetmat lagad på varor som var osäljbara i matbutiker och där Coop var en av partnerna.

”Vi är glada att återigen samarbeta med Coop och ta lärdomarna vidare från restaurangen ReTaste. Jag är övertygad om att det finns stora möjligheter att återanvända den mat som tappat sin lyster och därigenom förlänga dess livstid och minska svinnet. Det gäller bara att vara kreativ”, säger Paul Svensson, delägare i Retired Hen.

Nu startas ett pilotprojekt, där Retired Hen tillsammans med Coop kommer att se över butikernas rutiner och befintliga data kring matsvinn, i syfte att förädla varor som annars skulle bli svinn.

”Det här är ett väldigt annorlunda sätt att jobba med produktutveckling, men det går helt i linje med Coops vision med att vara den goda kraften i Mat-Sverige. Kan vi hitta ett sätt att minska svinnet och samtidigt skapa ny god mat har vi inte bara minskat vår miljöpåverkan, vi har också skapat en intäkt av en kostnad”, säger Åsa Wickholm, chef för egna varumärken på Coop.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta