Paul Svensson vill göra ny mat av Coops matsvinn

PUBLICERAD: 18 juni 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Från vänster: Paul Svensson, grundare Retired Hen, Åsa Sandberg, projektledare Coop, Åsa Wickholm, chef Egna Varumärken Coop och Ruth Osborne, delägare Retired Hen.

Varje dag får en butik varor över som inte går att sälja. Det kan vara ett datum som har passerats, en frukt som har tappats i golvet eller en förpackning som har gått sönder. Oftast går den här maten att äta och Coop har därför gett företaget Retired Hen uppdraget att undersöka om det går att skapa nya livsmedel av matsvinn.

Bakom företaget Retired Hen finns den välkända kocken Paul Svensson, Ruth Osborne, expert på matsvinn, och affärsutvecklaren Marcus Majewski. De har tidigare visat att det är fullt möjligt att skapa fantastisk ny mat av sådant som annars slängs. Under sommaren och hösten i fjol drev de popup-restaurangen ReTaste, som bjöd på gourmetmat lagad på varor som var osäljbara i matbutiker och där Coop var en av partnerna.

”Vi är glada att återigen samarbeta med Coop och ta lärdomarna vidare från restaurangen ReTaste. Jag är övertygad om att det finns stora möjligheter att återanvända den mat som tappat sin lyster och därigenom förlänga dess livstid och minska svinnet. Det gäller bara att vara kreativ”, säger Paul Svensson, delägare i Retired Hen.

Nu startas ett pilotprojekt, där Retired Hen tillsammans med Coop kommer att se över butikernas rutiner och befintliga data kring matsvinn, i syfte att förädla varor som annars skulle bli svinn.

”Det här är ett väldigt annorlunda sätt att jobba med produktutveckling, men det går helt i linje med Coops vision med att vara den goda kraften i Mat-Sverige. Kan vi hitta ett sätt att minska svinnet och samtidigt skapa ny god mat har vi inte bara minskat vår miljöpåverkan, vi har också skapat en intäkt av en kostnad”, säger Åsa Wickholm, chef för egna varumärken på Coop.

Senaste nytt

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Pressbyrån PBX lanserar flera höstnyheter – från svampkaffe och kakaofria chokladkakor till insektsbaserat snacks.
PBX Nyheter
Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår